Velký bílý žralok je nebezpečný mořský predátor

Vědci odhalili tajemství velkých bílých žraloků. Detailně prozkoumali jejich genom

22. února 2019 13:17 / Internet
Velký bílý žralok od nepaměti naháněl strach námořníkům a objevil se také v mnoha filmech. Tento mořský predátor má obdivuhodné schopnosti - dokáže se například ponořit do hloubky přes jeden a půl kilometru. Vědcům se nyní podařilo tyto schopnosti vysvětlit díky studiu žraločího genomu.

Biologům se podařilo odhalit tajemství velkého bílého žraloka za pomoci výzkumu jeho genomu. Genom tohoto tvora je až jedenapůlkrát delší než lidský a vědci v něm našli spoustu genetických změn, které jsou klíčem k jedinečným vlastnostem žraloka bílého.

V genomu objevili molekulární adaptace, které mají za úkol udržovat DNA stabilní. To znamená, že jde o genetické obranné mechanismy, které brání poškození DNA. Podobné změny byly objeveny v mnoha částech žraločího genomu.

Stabilní DNA žraloků tak možná dokáže osvětlit další fenomén, kterým je nestabilita genomu, jež je zodpovědná za genetická poškození u lidí, která způsobují například některé druhy rakoviny.

Pozoruhodné také je, že se u žraloka našlo velké množství „skákavých genů“ – neboli transpozonů. Jeden jejich typ, takzvané retrotranspozony LINE, se dokonce objevuje u těchto žraloků ze všech obratlovců nejčastěji.

Zkoumání genomu těchto mořských tvorů může mít výrazný dopad na výzkum rakoviny a její léčbu u lidí, domnívají se vědci. U žraloků totiž obrana před degradací DNA funguje, protože jinak by na Zemi nežili déle než 500 miliónů let, tedy déle než jakýkoliv jiný druh obratlovce. Dále čtěte: (Tento podivný žralok je nejstarším obratlovcem naší planety. O jeho dlouhém životě se ví jen málo).

Témata: žralok, DNA, genom, výzkum