|  ZPRÁVY
pá 22. listopadu, svátek má Cecílie, zítra Klement
Domácí
Při nakupování prostřednictvím e-shopů by měli být lidé obzvláště obezřetní, prodávající si totiž s dodržováním zákonů hlavu nelámou 

V internetových obchodech vládne anarchie. Nejtučnější pokutu zaplatí za klamání zákazníků Alza.cz

04. října 2021 10:01 / Pixabay
 0   0
Nových e-shopů přibývá kvůli koronavirové pandemii jako hub po dešti, jejich provozovatelé si ale s právy spotřebitelů moc hlavu nedělají. Anarchie v tomto ohledu nevládne jen mezi malými e-shopy, nejtučnější pokutu vyfasoval tentokrát gigant Alza.cz.

Právě proto, že vznikají nové a nové e-shopy, rozhodla se jim na zoubek podívat Česká obchodní inspekce (ČOI). A nestačila se divit. U téměř 80 procent totiž zaznamenala porušení zákonů. „Výsledky kontrol potvrdily, že v oblasti internetového prodeje dochází stále k vysokému počtu porušování práv spotřebitelů. Někteří jejich provozovatelé často opomíjejí informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů nebo neposkytují informace ohledně reklamace. Někteří prodávající se také dopouštějí nekalých obchodních praktik, kdy poskytují nepravdivé informace nebo neposkytují všechny informace důležité pro rozhodnutí spotřebitele o koupi. Kontroly tohoto segmentu trhu budou pokračovat i v následujícím období,“ řekl k výsledkům kontrol ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Během kontrolovaného období, které trvalo od dubna do konce června, provedla ČOI 371 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve 287 případech (77,4 %). Nejhorší byla situace v tomto ohledu v Jihočeském kraji a na Vysočině, kde kontroloři zjistili porušení předpisů v neskutečných 96 procentech. Nejlépe dopadl Plzeňský a Karlovarský kraji, kde se provozovatelé e-shopů dopustili porušení předpisů v 57,1 procentech.

Největším problémem byly reklamace

Nejčastěji obchodníci porušili zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, a to celkem v 593 případech, jednalo se hlavně o neposkytnutí informací ohledně reklamace, jindy zase poskytovali prodávající nepravdivé iformace o výrobku, službě, ceně či servisu. Výjimkou nebyly ani nekalé obchodní praktiky, kterých inspektoři odhalili rovnou stovku.

Pokuty přesáhly 2,6 milionu korun

Vzhledem k obrovskému pochybení ze strany prodávajících není ani divu, že padlo celkem 452 pokud v celkové hodnotě 2 637 000 Kč. „Nejvyšší pokuta, která ve sledovaném období nabyla právní moci, byla pokuta ve výši 250 000 korun uložena společnosti Alza.cz a.s., a to mimo jiné i za to, že prostřednictvím internetových stránek prodávala respirátory, které nesplňovaly příslušná nařízení EU, výrobky neobsahovaly návod, ani identifikaci výrobce a ani důležité informace týkající se pokynů pro skladování, používání, čištění, údržbu, dezinfekci apod.,“ upřesnil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Zdroj: ČOI.

Helena Malá | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu