|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Nově zrenovovaný speciál Tatra 815 6x6  

Legendární speciály Tatra byly k vidění na setkání Dakaru v Sosnové

28. března 2018 08:10 / Tatra Trucks
 4   1
Již čtvrtý ročník Dakarského setkání, který se konal 18. 3. na autodromu v Sosnové, byl dosud nejzdařilejší. Navzdory špatnému počasí se na unikátní dakarské speciály dorazilo podívat přes pět tisíc diváků z celé republiky. Společně mohli diváci na jedné trati vidět soutěžní vozidla Tatra Phoenix G2 a G3 a historický speciál Tatra 815 VE „Ostrý-II" z roku 1986.

Kompletně zrenovovaná Tatra, která s posádkou Kahánek, Gumulec a Kalina absolvovala rallye Dakar 1986, dorazila do Sosnové po vlastní ose již v sobotu. Speciál současní jezdci Dakaru vyzkoušeli přímo na zasněžené trati autodromu, ten si s blátem a sněhem hravě poradil.

„Rallye Paříž-Dakar v drtivé většině zahrnovala v minulosti start na evropském kontinentu. Někdy se dokonce jely i první etapy v Evropě a opravdová soutěž začínala až v Africe. A protože to zpravidla bylo na přelomu starého a nového roku, nezřídka se dakarské speciály a posádky potkávaly na starém kontinentu právě s takovým počasím. Takže nic nového, nic překvapivého. Dakarista musí být připraven na všechno,“ vysvětlil vztah dakarských jezdců k rozmarům počasí Ing. Radomír Smolka, technický ředitel společnosti Tatra Trucks. 

Smolka také uvedl, že Tatra svá ostrá i ostatní soutěžní vozidla pro každý ročník rallye Dakar připravovala vždy minimálně rok dopředu, takže nic nebylo ponecháno náhodě. Vozy procházely řadou náročných zkoušek a testů, během kterých najezdily celou řadu kilometrů také na sněhu.

Oproti současným vozům má sice Tatra 815 o jednu nápravu více a je o pár tun těžší, ale žádnou ostudu na trati rozhodně neudělala, naopak. Ani jeden z řidičů nenechal diváky na pochybách, že by šestikolka například neuměla driftovat či by nedokázala s naprostou jistotou zdolat jakýkoliv terén.

Tatra 815 VE „Ostrý-II" byla minulý rok nákladně rekonstruována. Šlo o jeden z prvních dakarských speciálů, který šířil více než třicet let slávu naší značky po Evropě a Africe. Dnes je jedním ze základních kamenů nové sbírky nákladních vozidel TATRA a stane se jistě oceňovaným a unikátním přírůstkem nového tatrováckého muzea. 

Tento speciál byl přitom třicet let ztracený a o jeho existenci se mohlo jen spekulovat. V roce 2016 byl náhodou objeven ve Francii ve vlastnictví majitele cestovní agentury, který ho využíval k podnikání ve státech severní a západní Afriky. V těžkých písečných a bahnitých terénech najezdila závodní Tatra obrovské množství kilometrů, přičemž ani jednou za tu dobu nenechala svého majitele na holičkách (čtěte: Speciál Tatra ztracený 30 let v Africe byl nyní představen v plné kráse).

Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu