2I / Borisov je první mezihvězdnou kometou

Vědci zjistili, že mezihvězdná kometa Borisov se od většiny podobných objektů výrazně liší

22. dubna 2020 16:23 / Internet
Kometa 2I / Borisov je vůbec první objevenou mezihvězdnou kometou, která, jak vědci zjistili, se však od ostatních komet výrazně liší. Díky podrobné analýze experti dospěli k názoru, že kometa, která se vloni objevila ve Sluneční soustavě, má na rozdíl od ostatních komet mnohem více oxidu uhelnatého.

Vůbec první známou mezihvězdnou kometou se stal objekt s názvem 2I / Borisov, který se vloni objevil ve Sluneční soustavě. Tento vesmírný objekt má však jednu zvláštnost, které si astronomové během analýzy všimli. Od ostatních komet se totiž výrazně liší svým složením a má nejméně desetkrát více oxidu uhelnatého.

Vědci k tomuto zjištění dospěli poté co porovnávali údaje o kometě 2I / Borisov s ostatními kometami, které se začaly formovat kolem Slunce. Samotnou kometu pozorovali vědci prostřednictvím soustavy radioteleskopů ALMA v Chile během 15. a 16. prosince 2019.

Při analýze dat vědci také zjisitli, že kometa obsahuje stejné množství kyanovodíku, jaké bylo zjištěno u ostatních komet. K jejich překvapení však data ukázala velký rozdíl v množství oxidu uhelnatého, kterého má kometa desetkrát až 26krát více než ostatní tělesa, která porovnávali.

Autoři studie také poznamenali, že je to vůbec poprvé, co mohli nahlédnout pod povrch komety, která prokazatelně nepochází ze Sluneční soustavy. Data astronomů naznačují, že kometa 2I / Borisov vznikla odlišným způsobem a pravděpodobně v extrémně chladné, vnější oblasti vzdáleného planetárního systému.

Podle některých astronomů mohla kometa například vzniknout v blízkosti nějakého červeného trpaslíka. Tyto hvězdy se totiž vyznačují velice slabým svitem a nízkými teplotami na jejich povrchu. Kometa se pak dostala do jiné soustavy po blízkém střetu s hvězdou nebo velkou planetou. Následně strávila miliony nebo miliardy let sama v mezihvězdném prostoru, až ji 30. srpna 2019 objevil amatérský astronom Gennady Borisov. Dále čtěte: (Vesmírný cestovatel míří ke Slunci. Vědci objevili kometu z jiné soustavy).

Témata: hvězda, věda, vesmír