st 15. května, svátek má Žofie, zítra Přemysl
Lemuři patří k nejohroženějším savcům na světě

Z naší planety mizí závratnou rychlostí život. Vědci varují před smutnou budoucností

01. listopadu 2018 16:50 / Shutterstock
Světový fond pro ochranu přírody zveřejnil svou poslední studii, ve které se vědci zabývali otázkou stavu biosféry Země a došli k velice znepokojivému závěru. Z naší planety totiž podle výzkumu zmizelo za posledních padesát let více než 60 % všech obratlovců.

Světový fond pro ochranu přírody (WWF) zveřejnil velice znepokojivou studii o stavu biosféry naší planety. Podle expertů, kteří studii vypracovali, totiž z povrchu Země mezi roky 1970 a 2014 zmizelo více než šedesát procent všech volně žijících obratlovců, vodní život je na tom ještě mnohem hůře. Pod hladinou podle závěrů studie zmizelo až 83 procent života.

„Je načase, aby se svět spojil a zajistil naléhavou, ambiciózní a účinnou globální dohodu o ochraně přírody,“ uvedli vědci WWF ve zprávě. Za úbytkem pozemských živočichů je převážně nadměrné odlesňování, používání chemických látek, obrovské množství plastů a nadměrný rybolov v oceánech.

Každé dva roky WWF zpracovává hodnocení pozemské biosféry v souhrnné zprávě, která poukazuje na zdraví ekosystémů po celém světě. Na základě šesti ukazatelů pak experti hodnotí celkové zdraví naší planety. Jedná se o změny ve velikosti populace, rozsah druhových stanovišť, rizika zániku, biologickou rozmanitost, budování velkoměst a dopad naší vlastní ekologické stopy.

Současné trendy jsou však natolik alarmující, že vědci varují před globální katastrofou. Podle studie je například možné, že do roku 2050 bude deset procent pevninského povrchu naší planety tvořeno odpadem.

Dnes má 90 % mořských ptáků v žaludku fragmenty plastu, přitom ještě v roce 1960 to bylo pouze 5 %. Vědci však uvádějí, že například šedesátiprocentní úbytek je globálním průměrem, přičemž existují oblasti, kde je život prakticky nepoznamenán. Naproti tomu v oblastech, jako je Jižní Amerika, došlo mezi roky 1970 a 2014 k poklesu volně žijících obratlovců o neuvěřitelných 89 %. Dále čtěte: (Čína chce povolit obchod s rohy nosorožců. Tento krok může znamenat zkázu pro ohrožené druhy).