Fosilie prehistorického tvora byla objevena v severozápadním Rusku

Vědci identifikovali nejstaršího tvora, který žil před více než 500 milióny lety

22. září 2018 10:25 / Wikipedia
Takzvaný svatý grál mezi fosiliemi byl objeven před lety v západním Rusku. Vědci však zkamenělého tvora nedokázali identifikovat, což se jim nyní podařilo, a to díky nálezu druhé podobné fosilie, která obsahovala 558 miliónů let starý fosilní tuk.

Prehistorické stvoření známé jako Dickinsonia bylo objeveno paleontology v severozápadním Rusku poblíž Bílého moře. Vědci tuto fosilii dlouhou dobu nedokázali klasifikovat, což se jim nyní konečně podařilo, a to díky objevu další fosilie tohoto tvora, která obsahovala molekuly cholesterolu.

„Molekuly fosilních tuků, které jsme našli, dokazují, že zvířata před 558 milióny let byla velká a vitální,“ uvedl jeden z autorů studie profesor Jochen Brocks z ANU Research School of Sciences.

Vědci více než 75 let bádali nad tím, čím Dickinsonia a další podobné fosilie z ediakarské fauny vlastně byly. Fosilní tuk nyní potvrzuje, že Dickinsonia je nejstarší známou zkamenělinu složitějšího živého organizmu a vyřešil tak tuto letitou záhadu.

Tito záhadní tvorové pochází z období známého jako Ediakara, které trvalo přibližně 94 miliónů let od konce kryogenního období až po počátek Kambria. Tělo těchto prehistorických živočichů mohlo měřit až 1 metr na délku a mělo zvláštní strukturu tvořenou žebrovitými částmi.

Podle vědců by mohla Dickinsonia být nejstarším větším živočichem na planetě. Některé důkazy naznačují, že houby existovaly již před 635 milióny lety, ačkoli nejstarší zkamenělá houba je pouze 520 miliónů let stará. Zdaleka nejstarší formou života jsou pak mikroby, kteří obývali naši planetu již před 3,95 miliardami let. Dále čtěte: (Madagaskar byl posledním útočištěm dávno vyhynulých zvířat. Nový výzkum přepisuje dějiny planety).