|  ZPRÁVY
so 27. července, svátek má Věroslav, zítra Viktor
Domácí
Zabránit nehodám pod vlivem alkoholu mohou alkohol testery či instalace alkoholových zámků do aut 

Nedýchneš, nenastartuješ. Evropská unie připravila pro motoristy novou regulaci

29. září 2021 11:23 / Depositphotos
 0   0
Před jízdou dýchnout, nebo nenastartujete. Tak fungují přístroje alcolock, tedy v češtině alkozámky, které se už v některých zemích staly alternativním trestem za jízdu pod vlivem alkoholu. Další státy uzákonění alkozámků připravují a Česká republika by mohla být zanedlouho jedním z nich.

Zatímco Francie z povinné výbavy alkohol tester vyškrtla, EU uvažuje o tom, že by měl před jízdou každý řidič dýchnout, než mu auto dovolí vyrazit na cestu. Pokud by systém zjistil určité promile alkoholu, nedovolil by auto nastartovat. Původně to mělo být od roku 2022. Nakonec ale EU mírně ustoupila a každé auto musí mít „jen“ přípravu pro kontrolu alkoholu. Jenže to v závěru znamená, že ji bude možné kdykoliv v budoucnu velmi jednoduše doinstalovat. Stačí, když se EU rozhodne, že na to nastal ten správný čas.

Dle unijní regule  2019/2144/EU bude od července 2022 povinně ve všech nově vyrobených autech v rámci EU muset být „standardizované rozhraní, které usnadňuje pozdější montáž alkoholových imobilizérů do motorových vozidel“. Připodobnit to lze k takzvané „přípravě na autorádio“, kterou kdysi dostávala základní provedení aut nižších tříd. V autě byla kabeláž a reproduktory, samotný přístroj si musel motorista dokoupit. Důvodem rozhodnutí unie je fakt, že podle statistik je alkohol příčinou čtvrtiny všech úmrtí na silnicích v EU.

Jak alkozámek v praxi funguje? „Zařízení funguje tak, že řidič nenastartuje auto, dokud nedýchne do detektoru. Pokud ten v dechu odhalí alkohol, automaticky vůz zablokuje, nadstavbou je konektivita do firemních systémů nebo mobilních a web aplikací pro online přenos informací," vysvětluje Libor Novák lze společnosti Dräger, která alkohol testery vyvíjí.

Alkoholový zámek v autech není úplnou technologickou novinkou. Na trhu jsou jeho varianty už od devadesátých let. Automobilka Volvo ho již v roce 2007 začala nabízet do běžných aut. A v řadě zemí Evropy je tato technologie povinná alespoň pro profesionální řidiče. Jako první zavedly povinnost instalovat alkoholové zámky země Skandinávie. Vůbec nejširší povinnost užívání alkoholových zámků dnes platí ve Švédsku, kde se montují nejen do aut lidí, kteří dříve řídili pod vlivem, ale také třeba do školních autobusů či taxíků. A Švédsko následují další země. Například v lotyšské Rize je zámek povinný pro všechny autobusy. Před každou jízdou si musí dýchnout i profesionální řidiči ve Francii. Češi se musí připravit na prudké zdražování. Cena benzínu začala skokově růst.

Zdroj: autosalon.tv, idnes.cz

Ilona Cílková | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu