Příběh i-Cockpitu, aneb nejodvážnější rozhodnutí Peugeotu
Systém i-Cockpit je tvořen třemi základními prvky: maličkým volantem pro lepší pocit z jízdy a optimální ovládání, vyvýšeným přístrojovým panelem, který umožňuje řidiči sledovat všechny informace důležité pro jízdu, a přitom nespouštět oči z vozovky, a velkým centrálním dotykovým displejem, který je na dosah a na dohled a umožňuje řidiči ovládat hlavní funkce vozu. To, čím se i-Cockpit liší od ostatních, je způsob čtení informací z přístrojového panelu. Nekouká se skrz volant, jak bylo vždy zvykem, ale nad volant. Tato zásadní inovace dodnes vyvolává diskuze.
Příběh i-Cockpitu začal v roce 2010, kdy byl na ženevském autosalonu představen koncepční vůz Peugeot SR1, elegantní kupé-kabriolet. Ten odhalil některé z nápadů, jimiž se značka zabývala. Mezi ně patří revoluční pozice řidiče měnící tradiční pravidla designu a ergonomie.
V té době se týmy Peugeot snažily vyvinout sedadlo řidiče tak, aby poskytovalo více emocí na palubě, lepší ergonomii a větší bezpečnost. Skupina designérů a inženýrů se pustila do práce a objevil se nápad zmenšit volant. Do té doby se ve všech vozech značky Peugeot používal volant většího průměru s tradičním čtením informací na přístrojové desce skrz volant. Idea nového způsobu získávání informací vycházela z teze, že ideální poloha pro čtení je ve výšce očí. Tato nová poloha v kombinaci s menším volantem vytvořila zcela nový vyvýšený přístrojový panel. Byl přidán dotykový displej, který výrazně zjednodušil veškeré ovládání a začal využívat konektivitu. To byl začátek dotykových displejů ve vozech Peugeot.
Inženýři Peugeotu věděli, že jdou do velkého rizika. Rozhodli se tedy nový koncept otestovat. A kdo jiný by ho měl vyzkoušet než ti, kteří si jej budou kupovat, jak vysvětluje a Jérôme Micheron, produktový ředitel Peugeotu: „Především jsme se museli ujistit, že se tento koncept líbí našim zákazníkům. Uspořádali jsme testování na okruhu pro francouzské a německé zákazníky. Nechali jsme je řídit vůz s klasickým volantem a přístrojovou deskou a pak jsme je posadili do prototypu s tímto novým volantem a přístrojovým panelem. Zpětná vazba byla vynikající a velmi přínosná. Mladí lidé ocenili sportovní charakter, starší klienti oceňovali, že je vůz je mrštný, moderní a zcela přelomový. Všichni si osvojili malý volant velmi snadno. Měli jsme jistotu, že tu nabízíme něco jedinečného,“ říká.
Systém i-Cockpit tedy přežil. A co víc, nadále se vyvíjí a modernizuje. V roce 2016 se u druhé generace vozů Peugeot 3008 a Peugeot 5008 představila verze s digitálním přístrojovým panelem s uhlopříčkou 12,3ʺ, který lze plně konfigurovat a přizpůsobovat, zatímco pod centrální dotykovým displejem byly umístěny přepínače (toggle switches), které ještě více usnadnily přístup k základním funkcím. V roce 2019 se u druhé generace modelu Peugeot 208 poprvé objevil digitální 3D přístrojový panel.
U nových modelů Peugeot 308 a 408 postoupil Peugeot i-Cockpit ještě o krok dál. Získal nový systém infotainmentu i-Connect®, nový kompaktní volant schopný rozpoznat přítomnost rukou řidiče při používání asistenčních systémů řízení a dotykové ovladače i-toggles, které lze nakonfigurovat pro nastavení klimatizace, telefonního kontaktu, rozhlasové stanice a spouštění aplikací, přičemž všechny tyto funkce si může uživatel sám nastavit podle svého uvážení.
A tím příběh i-Cockpitu zdaleka nekončí. Najdeme ho i v budoucích vozech Peugeot a opět s dalšími vylepšeními.
Zdroj: Peugeot.