st 15. května, svátek má Žofie, zítra Přemysl
Nedaleký svět může mít podle studie vhodné podmínky pro život

Nedaleká velká planeta může mít vhodné podmínky pro život. Naznačuje to nová analýza

01. března 2020 12:46 / Internet
Astronomové analyzovali složení atmosféry nedaleké exoplanety a došli k závěru, že by na planetě mohly být vhodné podmínky pro život. V atmosféře byly vloni objeveny stopy vodní páry a planeta se nachází v ideální vzdálenosti od své mateřské hvězdy.

Nová analýza nedaleké exoplanety K2-18b naznačuje, že planeta, která je přibližně třikrát větší než Země, může mít ideální podmínky pro život. Planeta se nachází v ideální vzdálenosti od své hvězdy a má tak dobré předpoklady pro to, aby se na jejím povrchu mohla nacházet voda v tekutém stavu.

Planeta K2-18b má přibližně 2,5krát širší průměr než Země a je téměř devětkrát hmotnější. Planeta se nachází ve vzdálenosti 124 světelných let od Země a její povrchová teplota podle astronomů umožňuje přítomnost tekuté vody díky tomu, že se planeta nachází v takzvané obytné zóně na oběžné dráze kolem své hostitelské hvězdy.

Vodní pára v atmosféře byla zjištěna u více exoplanet, a přestože se planeta nachází v obyvatelné zóně, nemusí to nutně znamenat, že má podmínky vhodné pro život. Vědci se proto rozhodli, že provedou pečlivou analýzu, aby lépe porozuměli vnitřním a atmosférickým podmínkám na planetě.

Astronomové z Cambridge tedy analyzovali atmosféru K2-18b, aby určili, jaké jsou nejpravděpodobnější scénáře. Vědcům se podařilo potvrdit, že atmosféra je velmi bohatá na vodík, naopak koncentrace metanu a amoniaku byly nižší, než vědci původně předpokládali.

Vědecká analýza také ukazuje, že celková hmotnost vodíku je okolo 6 % hmotnosti planety. Díky těmto datům budou nyní vědci schopni lépe určit, o jaký typ vzdáleného světa se jedná, ale předpokládají, že se na povrchu planety mohou nacházet rozsáhlé oceány. Dále čtěte: (Sonda na Marsu poskytla důležitá data o zdejší geologické aktivitě).