Meteorologický balón měří počasí ve stratosféře

Nově objevené částice mohou vysvětlit letitou záhadu, kterou vědci pozorovali nad Antarktidou

03. října 2018 13:05 / Internet
Meteorologický balón, který se vznáší až do stratosféry, v roce 2006 nad Antarktidou zaznamenal zvláštní jev. Vědci se domnívali, že se jedná o vysokoenergetické částice z vesmíru, které narážejí na drobné části ledu. Čím byl tento jev skutečně způsoben, se vědci dozvěděli až nyní s objevem nových částic.

Nad Antarktidou byl v roce 2006 za pomoci meteorologického balónu, který měří počasí v atmosféře, zpozorován zvláštní jev, který vědcům připomínal reakci vesmírných částic při dopadu na ledový povrch kontinentu. Stejný jev byl nad Antarktidou pozorován o osm let později, ale se správným vysvětlením této letité záhady vědci přicházejí až nyní.

Podle vědeckého výzkumu za tyto události může nová částice, která by mohla být také klíčem k ovládnutí temné hmoty, která tvoří většinu vesmíru. Je známo, že některá tělesa ve vesmíru vyzařují vysokoenergetické částice, které reagují se zemskou atmosférou a mohou vytvářet radiové signály nebo vytvářet sekundární částice.

Ke sledování těchto signálů slouží v Antarktidě zařízení s názvem ANITA. Analýzou dat vědci zjistili, že události z let 2006 a 2014 neměly charakteristiku reakce vysokoenergetických částic s atmosférou. Částice, která tenkrát narazila do povrchu Antarktidy, měla velmi neobvyklou energii a výpočty naznačují, že částice nepřišla z vesmíru, ale prošla Zemí z druhého pólu.

Vědci proto důkladně analyzovali vlastnosti obou událostí a zjistili, že pravidla pro částicovou fyziku, nazývaná Standardní model, nedokáží vysvětlit, jak by mohla částečka s touto energií projít skrze Zemi.

Analýzou dat přišli vědci na to, že se s největší pravděpodobnost jedná o nový druh částice, který nazvali stau. Tato částice pravděpodobně vznikla při nárazu neutrin na druhém konci planety. Během této reakce vznikla částice stau, která dokázala projít skrze Zemi.

Jedná se o velice důležitý objev, který umožní vědcům nahlédnout do některých záhad vesmíru, kterými je například temná hmota, jenž tvoří většinu vesmírného prostoru. Dále čtěte: (Vědci zpozorovali na jednom z měsíců Saturnu vzácnou prachovou bouři).