|  ZPRÁVY
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Domácí
Nesprávné ceny objeví spotřebitel až po zaplacení u pokladny 

Šidí se vesele dál. Kteří prodejci dostali nejvyšší pokuty?

19. září 2018 04:01 / Depositphotos
 0   0
Posezónní výprodej zboží nebo akční ceny v nabídkách supermarketů jsou velkým lákadlem pro mnoho českých spotřebitelů. Česká obchodní inspekce průběžně monitoruje dodržování zákona o ochraně spotřebitele, který mimo jiné upravuje poctivost prodeje výrobků.

Ve 2. čtvrtletí 2018 provedla 1 308 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve více než 50 procentech. „Jednotlivé inspektoráty ČOI často využívají při kontrolní činnosti podněty od spotřebitelů, kteří se setkávají v rámci slevových akcí s nesprávným účtováním cen výrobků. Zpravidla jsou účtovány ceny vyšší, než jsou ceny deklarované. Mnohdy také není spotřebitel seznámen s výší ceny po slevě vůbec,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný. 

Česká obchodní inspekce uskutečnila v období od 1. dubna do 30. června 2018 kontrolní akci zaměřenou na nabídku a prodej zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev. Na celém území České republiky provedla 1 308 kontrol a porušení právních předpisů zjistila v 679 případech, tj. 51,9 %.  

  • V 304 případech prodejci nedodrželi poctivost prodeje výrobků a služeb, jednalo se např. o nesprávné účtování cen.
  • V 217 případech prodávající neinformoval v souladu s cenovými předpisy spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12), při porušení tohoto paragrafu šlo často o případy, kdy spotřebitel nebyl seznámen s konečnou cenou
  • V 76 případech nevydal prodejce doklad o zakoupení výrobku (§ 16).

Další porušení právních předpisů inspektoři zjistili ve 49 případech. Z toho ve vyšším počtu zaznamenali porušení zákona č. 22/1997 Sb., a to v 38 případech, kdy kontrolované osoby nezabránily distribuci stanovených výrobků nesplňujících příslušné požadavky (nejčastěji se jednalo o absenci označení CE na výrobcích, v dalších případech chyběly v průvodní dokumentaci bezpečnostní, identifikační a jiné důležité informace o výrobku v českém jazyce, např. hračky, balonky). 

Česká obchodní inspekce uložila v tomto období 575 pokut v celkové výši 9 595 500 Kč. Nejvyšší pokuty byly uloženy společnosti Ahold v celkové výši 2 485 000 Kč (celkem 5 pokut, kdy nejvyšší činila 1 700 000 Kč). Dalších 9 pokut v celkové výši 2 090 000 Kč byly uděleny společnosti Penny Market a 4 pokuty v celkové výši 970 000 Kč společnosti Tesco.

Ilona Cílková | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu