|  ZPRÁVY
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Domácí
Peugeot disponuje atraktivní modelovou řadou, jedním z předpokladů přežití krize 

Od začátku roku poprvé v plusu. Staví se snad automobilový trh v Česku opět na nohy?

10. října 2020 06:06 / Peugeot
 0   0
Jen málo oborů lidské činnosti v letošním roce neutrpělo ztráty v důsledku celosvětové zdravotní krize. Automobilový průmysl není výjimkou. Na jaře byly v továrnách několikadenní až několikatýdenní odstávky, uzavřeny byly také autoservisy a autosalony. Nabídka nových vozů značně prořídla a dodací lhůty narostly. Utrpěla také nabídka ojetých vozů, protože tu z velké části drží autopůjčovny, které v letošním roce neposlaly do oběhu takřka nic. Ani strana poptávky nevykazovala nijak velkou aktivitu

Zdecimované firmy přestaly utrácet a šetří rozpočty, aby jim zbylo na výplaty, zatímco soukromý sektor zmítaný nejistotou z budoucnosti drží úspory v bankách. Není tedy překvapením, že automobilový trh v Česku spadl oproti loňskému roku téměř o čtvrtinu. Vyhlídky jsou značně znepokojující, i když možná se blýská na lepší časy. V září totiž poprvé v letošním roce trh zaznamenal oproti loňsku nárůst. Některé automobilky dokonce hlásí, že konec roku by mohl automobilový trh rozhýbat tak, že se podaří ztráty z velké části eliminovat.

„Pokud nám znovu nezavřou autosalony a servisy, můžeme doufat v návrat k prodejům, na které jsme byli zvyklí z dob před Covidem,“ říká ředitel značky Peugeot v ČR, Marco Venturini. „Je vidět, že se situace lepší, a to hlavně na straně soukromých klientů. Mají-li peníze, raději koupí hned, na rozdíl od firem, které rozhodnutí o nákupu oddalují.“

Málokteré značce se daří vymanit se z corona-kalamity tak jako právě Peugeotu. V září tato francouzská automobilka potřetí za sebou obsadila třetí místo v žebříčku značek, přitom v minulém roce byla až pátá. V září se jí podařil také husarský kousek, realizovala rekordní podíl na trhu, 6,69 %. V uplynulých třech měsících frčely modely Peugeot Rifter, 308 a vysoce žádaná SUV Peugeot 3008 a 5008.

Největším tahákem u Peugeotu ovšem zůstávají malé vozy. Modely 2008 a 208 se usídlily na pozici bestsellerů značky a objednávky se jen hrnou. V září Peugeot navíc zabodoval v kategorii užitkových vozů. Prodal skoro třetinu všech lehkých užitkových vozů na českém trhu, tedy 536 kusů a sesadil z trůnu svého dlouholetého německého rivala. Znovu se tak po roční přestávce vrátil na pozici nejprodávanější značky užitkových vozů v Česku za letošní rok. Mohlo by se zdát, že se klientela opět vrátila do showroomů a vše směřuje zpět k normálu, nicméně zákazníci se za uplynulé měsíce změnili.

„Klienti dnes málokdy obcházejí autosalony, tento „procházkový“ způsob nákupu vozu skončil. Dnes klient ví přesně, co chce. Domluví si schůzku s prodejcem. Přijde, projede se, podepíše objednávku a pak už jen přijde vyzvednout vůz,“ potvrzuje Marco Venturini. Je zřejmé, že nakupování se dnes odehrává hlavně přes internet, ovšem neznamená to, že by prodejcům hrozilo, že přijdou o práci. „Auto je emotivní produkt. Zákazník si ho chce osahat, vyzkoušet, nechat si vysvětlit, jak co funguje, nechat si poradit… I když dnes velká část komunikace klient-prodejce probíhá telefonicky nebo on-line, bez fyzické přítomnosti klienta v showroomu se to neobejde. Ještě se nám nestalo, že bychom prodali auto výhradně přes internet,“ dodává Venturini.

Autosalony tedy zřejmě nezaniknou, přesto u jejich majitelů panuje jistá nervozita. „Stabilní a silná prodejní síť, jakou máme my, krizi určitě přežije, přesto bylo třeba s našimi koncesionáři hodně komunikovat a ujistit je, že za nimi stojíme a jejich business podržíme. Mohu s potěšením a s hrdostí říct, že žádná z našich koncesí nemusela čelit existenčním ani nijak závažným problémům,“ uzavírá Venturini.   
 

Fotogalerie
Anna Novotná | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu