|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Auto
Peugeot se stal jednou z prvních výrobců vodíkových aut na světě 

Vodíková éra je za dveřmi. První sériové auto na vodík sjelo z linky

22. prosince 2021 08:15 / Shutterstock
 0   0
Vodík má jednu nepříjemnou vlastnost, a to že v kontaktu se vzduchem exploduje. To z něj činí látku, ke které je třeba přistupovat velmi obezřetně. Vodík má ale také spoustu vlastností, které výrobce aut nenechají spát. Je ho nevyčerpatelné množství a jako pohon pro automobily neprodukuje žádné emise CO2 ani jiné škodlivé látky. A hlavně jeho energetický potenciál je obrovský.

Vědci dlouho bádali, jak vodík zkrotit, aby bylo jeho používání bezpečné. Podařilo se a dá se očekávat reálný nástup vodíkové éry. První vlaštovkou je vůz Peugeot e-Expert Hydrogen, který před několika dny sjel z výrobní linky. Stal se tak prvním sériovým vozem značky Peugeot poháněný vodíkem. A pro Peugeot to znamená, že se stává jednou z prvních výrobců vodíkových aut na světě.

Od vzducholodi k autu

Prvek vodík objevil už v koncem 19. století anglický fyzik Henry Cavendish. Nazval ho „hořlavý plyn“. To, jak by se dal vodík využít, objevili lidé velice brzy poté. Ukázalo se totiž, že vodík má mnohem menší hustotu než vzduch, ve skutečnosti má nejmenší hustotu ze všech plynů. Začal se tedy používat jako náplň do balonů a později i vzducholodí. V 19. století pak sloužil k produkci kalciového světla, které se používalo v různých typech veřejného osvětlení. Ve 20. století pak lidé stvořili vodíkovou bombu. V automobilovém průmyslu se vodík objevil pár desítek let poté. 

Hořlavý plyn pro hasiče

Značka Peugeot, která nyní oznamuje první vyrobený (a prodaný) sériový vůz poháněný vodíkovými články, s tímto pohonem koketovala už o pěkných pár let dříve. Už v roce 2002 představila poměrně svérázný, ale vysoce pokročilý vodíkový koncept Peugeot H2O. Jednalo se o hasičský vůz poháněný palivovým článkem. Ten umožnil vyrábět elektřinu i vodu. Kyslík potřebný pro palivový článek nebyl absorbován z atmosféry, ale byl uložen ve dvou nádržích, což umožňovalo konceptu H2O pohybovat se i v prostředí bez kyslíku, například při požáru tunelu. Koncept Peugeot H2O však zůstal konceptem a nikdy při žádném požáru nezasahoval. 

Jdeme do finále

Technologii však Peugeot vyvíjel dál. A dnes hlásí, že je na vodíkovou éru připraven, jak potvrzuje jeho generální ředitelka Linda Jackson: „S vozem e-Expert Hydrogen se Peugeot ujímá vedení v oblasti bezemisní technologie budoucnosti, která je pro trh lehkých užitkových vozů velmi důležitá. Technologie vodíkových palivových článků umožňuje intenzivní každodenní používání bez nutnosti dobíjení, což je rozhodující výhodou pro profesionální řidiče, kteří musí během jediného dne ujet několik set kilometrů po dálnici a poté vjet do center měst, kde platí emisní omezení. Vodíková technologie vyvinutá skupinou Stellantis, kterou jsme uplatnili v našem voze Peugeot e-Expert Hydrogen, takové využití umožňuje.“

Vodík pro pneumatikáře

Prvním zákazníkem, kterému bude vůz dodán ještě před vánočními svátky, je Watea by Michelin, nedávno vzniklá dceřiná společnost skupiny Michelin. Watea by Michelin se zabývá zejména řešením ekologické mobility. Další klienti budou následovat, zatím ale pouze ve Francii a v Německu. Do Česka vodíkový Expert ještě nedorazil. Důvodem je i to, že v ČR zatím není dost vodíkových stanic. Jejich počet však poměrně rychle roste. Evropské vlády do tohoto projektu totiž investují nemalé peníze. Organizace Evropská aliance pro čistý vodík se chystá podpořit vodíkovou budoucnost částkou 60 miliard eur. 

 Zdroj: Peugeot.

Fotogalerie
Anna Novotná | Magazín PLUS+
Témata: Peugeot, auto, moto, vodík
Zavřít reklamu