|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Věda a technika
Dopravní letoun na vodík zanechává nulové emise oxidu uhličitého 

Britové představili průlomový dopravní letoun s motory poháněnými vodíkem

08. prosince 2021 09:58 / Aerospace Technology Institute
 0   0
V pondělí představila britská organizace Aerospace Technology Institute (ATI) koncept zajímavého dopravního letounu. Nový stroj s velmi specifickým tvarem trupu by podle organizace měl dosáhnout stejného výkonu jako konvenční letouny, ale s jedním zásadním rozdílem. Nebude totiž poháněn běžným leteckým palivem, nýbrž vodíkem.

Britští výzkumníci z organizace Aerospace Technology Institute (ATI) představili koncept unikátního dopravního letounu na vodíkový pohon. Podobných pokusů už se v uplynulých letech objevila celá řada, žádný z nich ale neměl ambice srovnávat se s výkonem letounů s běžnými proudovými motory.

Letoun má velice specifickou konstrukci trupu, která je jedním z prvků, které mu umožní dosáhnout výkonu běžného dopravního letadla, ale s nulovou uhlíkovou stopou. Organizace deklaruje, že koncept FlyZero dokáže přepravit 279 cestujících z Londýna do San Francisca bez mezipřistání.

Strategické projekty

Vývojem dopravních letounů na vodíkový pohon se v posledních letech zabývá stále více společností. Vodík je totiž považován za nejperspektivnější technologii pro bezemisní leteckou dopravu. Přes stále rostoucí snahu je však tento cíl zatím v nedohlednu, chybí totiž pokročilé technologie a infrastruktura, která by strojům na vodík zajistila hladký pohyb po planetě.

Jednou z těchto organizací je právě ATI. Jedná se o partnerství mezi britskou vládou a průmyslem. Cílem tohoto spojení je urychlit vysoce rizikové projekty, ze kterých budou těžit britské firmy. Vláda slíbila organizaci ATI v období let 2013 až 2026 značné finanční prostředky, které by měly dosáhnout až do výše 1,95 miliardy liber (58,3 miliardy Kč).

Dlouhá cesta

Experti předpokládají, že vodíkové dopravní letouny budou na vzestupu nejdříve za třicet let, kdy už budou nabízet lepší parametry, než je tomu u současných letounů. Letecký průmysl je pod tlakem, aby snížil emise, přestože průlomové technologie jsou ještě roky vzdálené. Současné technologie jsou proto omezeny na vylepšování paliva pro běžné motory a také vývoj elektrických letounů. Dále čtěte: (V obřím urychlovači LHC se vědcům podařilo odchytit záhadnou částici. Pátrali po ní desítky let).

Fotogalerie
Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Témata: letoun, vodík, emise, koncept
Zavřít reklamu