po 16. září, svátek má Ludmila, zítra Naděžda
Obří členovec se živil pravděpodobně ořechy

Britové objevili podivnou fosilii pravěkého brouka. Jednalo se o největšího členovce všech dob

21. prosince 2021 15:39 / Wikimedia Commons /
Skupina britských paleontologů objevila během výletu v hrabství Northumberland fosilii obřího prehistorického členovce. Fosilie mnohonožky se jim ukázala poté, co se vědci rozhodli blíže prozkoumat obrovský kus skály, jež se utrhl z pobřežního útesu. Tento členovec byl podle vědců největším v historii naší planety.

Trojici vědců se během výletu po hrabství Northumberland v Británii podařilo učinit ojedinělý objev obří prehistorické stonožky. Unikátní rozměrnou fosilii vědci objevili na obrovském kusu skály, který se zřítil z pobřežního útesu. Právě tam na ně čekala dokonale zachovalá fosilie části těla obřího členovce Arthropleura.

Fosilie části dlouhého těla tohoto prehistorického tvora měří přibližně 75 centimetrů. Mnohonožka Arthropleura obývala naši planetu před zhruba 300 miliony lety a dosahovala neuvěřitelné délky téměř tří metrů, což z ní dělá vůbec největšího členovce, který kdy žil na naší planetě.

Náhodný nález

„Ten nález byl opravdu šťastná náhoda. Pobřeží Northumberlandu je sice známé díky hradům a scenériím, fosilie tam nikdo nehledá. Ten balvan ale spadl tak, že se rozlomil a zkamenělinu nádherně odhalil. Ta zkamenělina je tak obrovská, že jsme ji nahoru na útes vynášeli ve čtyřech,“ popsal objev geolog Neil Davies z Cambridgeské univerzity.

Obří členovci se na planetě hojně vyskytovali v období prvohor, tedy přibližně před 326 miliony lety. Tento tvor je tak nejméně o sto milionů let starší než první dinosauři, kteří se objevili přibližně před 220 miliony lety. V té době se mohlo jednat o vůbec největší tvory žijící v raném období Země.

Tři roky výzkumu

Samotná fosilie byla objevena už před třemi lety, celé roky ho ale paleontologové zkoumali. Až nyní byla publikována studie, kde vědci tohoto zvláštního pravěkého tvora podrobně popsali. Jejich studie vyšla v časopise Journal of the Geological Society.

Tento pravěký tvor se řadí do rodu obřích členovců, o jejichž životě na planetě se toho ví jen velice málo. Výzkumy naznačují, že se jednalo o býložravce, který se pravděpodobně živil semeny rostlin nebo ořechy. Vědci však ze stávajících poznatků nemohou vyloučit ani to, že se mohl živit i drobnými tvory. Dále čtěte: (V kanálech na Marsu bylo nalezeno obrovské množství vody. Objevil to satelit).

Zdroj: Journal of the Geological Society, Wikipedie.