|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Auto
Místa na spaní mohou být příjemnou změnou v letecké dopravě 

Airbus chystá revoluční novinku v letecké dopravě. Navazuje na pokusy z padesátých let

17. dubna 2018 08:33 / Internet
 1   0
Pokusy o stavbu letounu s místy pro ležení zde byly již několikrát. V polovině dvacátého století se objevily například u letounu DC-2 společnosti Douglas Aircraft Corporation, nebyl o ně však zájem. Nyní přichází společnost Airbus s naprosto stejným záměrem. Buduje totiž letoun A330 s místy na spaní, což by mohlo znamenat revoluční třídu cestování.

Evropský výrobce letadel Airbus chystá do svých letadel novinku v podobě lůžkových kabinek. Na vývoji letounu se spacími moduly s Airbusem spolupracuje také Zodiac Aerospace. Kromě instalace v nákladních prostorech letounů A330 výrobce zvažuje také možnost, že se stanou vybavením nových letadel A350 XWB.

Airbus by byl první novodobou leteckou společností, která by „spací letadla“ nabídla. Do vývoje se společnost pustila poté, co obdržela již několikátou poptávku od velkých aerolinek. Podobně začala stavbu lůžkových letounů v polovině dvacátého století také americká společnost Douglas Aircraft Corporation. Záměr však skončil neúspěchem.

Moduly s lůžkovou úpravou pro cestující bude možné snadno vyměnit za standardní nákladové kontejnery, pokud by letecké společnosti chtěly změnit konfiguraci během mezipřistání nebo na zpáteční cestě.

Airbus A330 je širokotrupý dvoumotorový proudový dopravní letoun pro střední a dlouhé tratě vyráběný společností Airbus. Verze A330-200 a –300 mají dolet mezi 5 600 až 13 430 kilometry, větší verze dokáže pojmout 335 cestujících v uspořádání dvou tříd. K roku 2017 se jedná o nejčastěji létaný typ širokotrupého letounu vůbec. Výrobce také zdůraňuje, že by tato úprava neměla mít žádný dopad na ostatní cestující. Speciální lůžkové moduly budou totiž umístěné pod prostorem, kde se dnes normálně sedí.

Společnost Zodiac, která má na starost vývoj těchto modulů, působí i v České republice, a to od roku 2001, kdy byla postavena první výrobní hala v Plzni na Borských polích. Vyrábí se tu kuchyňské moduly a šatní skříně převážně pro rodinu letadel Airbus A320 a odpočinkové místnosti pro posádku pro větší letadla Airbus A330. 

Letecká doprava tak zažívá další návrat k již dříve využívaným technologiím. Tou nejočekávanější jsou nadzvukové lety, které skončily po havárii slavného Concorde (čtěte: Nadzvuková letadla se vrací. NASA vyvíjí letoun s unikátní technologií).

Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu