|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Věda a technika
Čína buduje větrný tunel pro testování nových letadel a zbraní do rychlosti až Mach 40 

Čína staví neuvěřitelně rychlý aerodynamický tunel! Bude sloužit k vývoji hypersonických technologií

19. listopadu 2017 08:30 / Shutterstock
 9   0
Čínští inženýři budují zajímavý projekt nejrychlejšího aerodynamického tunelu na světě. Novinka bude sloužit pro simulaci hypersonického letu při rychlostech až Mach 40.

Nové letadla a mezikontinentální hypersonické zbraně, které chce Čína stejně jako každá velmoc vlastnit, vyžadují rozsáhlé investice do jejich vývoje. Novým čínským projektem je proto vývoj nejrychlejšího aerodynamického tunelu na světě.

V tomto zařízení bude možné simulovat hypersonický let neuvěřitelnou rychlostí až Mach 40, což je v přepočtu rychlost 43 200 km/h nebo 12 kilometrů za vteřinu. Pokud by opravdu existoval stroj, který by se dokázal pohybovat touto rychlostí, let z Číny na západní pobřeží spojených států by trval přibližně 14 minut.

Vedoucí inženýr projektu Zhao Wei uvedl, že jejich primárním cílem je zahájit provoz tunelu do roku 2020, aby splnil naléhavou potřebu čínského hypersonického programu na rozvoj zbraní a letounů nové generace.

Aktuálně je nejvýkonnějším aerodynamickým tunelem světa zařízení v americkém Buffalu ve státě New York, který umožňuje simulované lety rychlostí až 10 kilometrů za sekundu, tedy třicetkrát vyšší, než je rychlost zvuku.

Pro dosažení požadovaného průtoku vzduchu, který simuluje podmínky při extrémně vysokých rychlostech, obsluha tunelu odpálí několik řad potrubí, ve kterých jsou obsaženy směsi kyslíku, vodíku a dusíkatých plynů. Série těchto odpalů vygeneruje výkon kolem jednoho gigaWatt během jediné vteřiny.

Rázové vlny ve zkušební komoře kovového tunelu podrobí testovanou jednotku vysokým tlakům, přičemž její povrch se může zahřát až na teplotu kolem 7,7 tisíce stupňů. Pro představu se jedná o teplotu, která je o 50 procent vyšší než na povrchu Slunce.

Výstavbu nového zařízení bude mít na starost stejný tým, který postavil v Pekingu zařízení JF12. Jedná se o rychlý denotací řízený rázový tunel, schopný kopírovat letové podmínky při rychlostech pohybujících se od Mach 5 do Mach 9 v nadmořských výškách mezi 20 a 50 kilometry.

Čína provedla sedm úspěšných testovacích letů svého hypersonického letounu WU-14, známého také jako DF-ZF, při rychlostech mezi Mach 5 a Mach 10.

Fotogalerie
Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu