ne 28. dubna, svátek má Vlastislav, zítra Robert
V protoplanetárním disku se rodí nové planety

Vědci objevili ve vesmíru velice zvláštní planetární systém. Do této chvíle nic podobného neviděli

30. března 2022 10:27 / Pixabay
Nový vědecký výzkum přinesl hned hned několik nových poznatků o existenci planetárních systémů. Vědci totiž zjistili, že v okolí dvojhvězd mohou vznikat opravdu zvláštní planetární uskupení. Ke svému výzkumu vědci využili data z více než třicetiletého pozorování známého hvězdného systému SVS 13.

Velké množství hvězd neobíhá ve vesmíru osamoceně jako například naše Slunce, nýbrž je součástí hvězdného dvojsystému. Navzdory velkému počtu dvojhvězd ve vesmíru je vznik planet v těchto zcela odlišných podmínkách (než nabízí naše sluneční soustava) velice málo prozkoumán. A právě tímto směrem zaměřila skupina vědců svůj nový výzkum, který byl publikován ve vědeckém časopise The Astrophysical Journal.

Téměř všechna současná i uplynulá pozorování vzniku planetárních systémů z protoplanetárních disků složených z plynu a prachu byla realizována v prostředí individuálních hvězd. Hlavním důvodem je to, že nejsnadnější pozorování nabízí sluneční soustava.

Překvapení z výsledků radioteleskopu

Mimořádně cenné informace proto do této oblasti přináší nový výzkum vědeckého týmu, který vedli astronomové z Manchesterské univerzity. Poodhalili, že kolem dvojhvězd mohou nastat vcelku kuriózní scénáře. V rámci svého výzkumu vědci analyzovali data získaná během více než 30 let pozorování soustavami radioteleskopů VLA v Novém Mexiku a ALMA v Chile. Zpočátku však vůbec netušili, že budou zkoumat hvězdný pár.

Překvapení byli i proto, že až radioteleskop ukázal, že pozorovaný objekt je ve skutečnosti dvojhvězdou. V optických teleskopech je vidět SVS 13 jen jako jedno těleso. Hvězdný systém SVS 13 se nachází v molekulárním mračně vzdáleném od Země 1 000 světelných let. Na oblohu se promítá v souhvězdí Persea.

Tento hvězdný pár tvoří tělesa, která jsou čtyřnásobně méně hmotná než Slunce. Od sebe je dělí vzdálenost přibližně 90 astronomických jednotek (AU) - tedy 90násobek vzdálenosti Země-Slunce. Kolem obou těchto těles byly také pozorovány tři plyno-prachové disky, z nichž jeden měl výrazně spirálovitou strukturu. Tyto disky jsou podle expertů základem budoucích exoplanet.

Vědci ale zjistili, že celá hmotnost plynoprachového rodiště planet je jen o málo větší než hmotnost Země. V blízkosti hvězd tedy vzniknou až bizarně malé planetky, které jsou mnohem menší, než jak je známe z naší sluneční soustavy. Dále čtěte: (Roky si mysleli, že pozorují černou díru. Nyní astronomové zjistili, že záhadný objekt je něco zcela jiného).

Zdroj: Astrophysical Journal, researcher-app.com.