|  TECHNIKA
po 13. května, svátek má Servác, zítra Bonifác
Auto
Symbolem elektrické mobility značky Peugeot je nejmenší model současné řady 

Padesát let vývoje městských vozů Peugeot: Elektromobily na začátku i na konci

28. března 2022 15:05 / Peugeot
 0   0
Dnešním symbolem 100% elektrické mobility značky Peugeot je nejmenší model současné řady, elektromobil e-208. Má stejný cíl jako ostatní městské vozy od francouzské automobilky, a to stát se vozem pro široké masy.

S dnešním raketovým rozvojem elektromobility se mu to poměrně dobře daří. Možná vás překvapí, že první městský vůz uvedla značka už v roce 1972. Jednalo se o malý čtyřdveřový sedan s označením 104. A ještě víc vás překvapí, že jeho nástupce, uvedený na trh jen o pár let později, už byl poháněn elektřinou.

Městský vůz není určen jen pro městský provoz. Je to také typ vozu, který pro mnohé představuje první automobil. Často otvírá možnosti mobility a určité svobody. Díky 25 milionům městských vozů vyrobených za poslední půlstoletí umožnil Peugeot několika generacím motoristů poprvé usednout za volant. S vozem Peugeot e-208 zpřístupnil také elektromobilitu. 

Od modelu Peugeot 104 z roku 1972 až po dnešní Peugeot 208 se v nabídce značky Peugeot vystřídalo 10 generací městských vozů. Cíle byly vždy stejné: nabízet vozy, které umožní co největšímu počtu lidí přístup k pohodlné, bezpečné, praktické a moderní mobilitě, která je dnes tišší a čistší než kdykoli předtím. Základ této řadě položil všestranný, ale kompaktní Peugeot 104. Vyráběl od roku 1972 až po 1988. Malý čtyřdveřový sedan poprvé nabídl komfort, prostornost, bezpečnost a výkon hodný vyšší kategorie. Celkem se prodalo 1 624 992 kusů. 

Nástupce modelu 104 dostal název 106. Na trh byl uveden v roce 1991 a o 4 roky později přišla i na tu dobu zcela revoluční elektrická verze. Byla vybavena nikl-kadmiovou baterií s dojezdem 90 km. Šlo o skvělý výkon vzhledem k tehdejším technologiím, čtvrt století před Peugeotem e-208.

V roce 2005 se představil Peugeot 107. Vyráběl se v kolínské továrně TPCA a byl považován za velmi úspěšný. Prodalo se ho skoro milion kusů. Byl především designově zdařilý vůz s velkými světlomety, díky nimž vypadala přední část vozu sympaticky, a s originální výklopnou zádí tvořenou jednoduchým kouřovým oknem dodávajícím zadní části eleganci. Peugeot 107 byl také nejmenším vozem značky, který nabízel 5 dveří a 4 místa k sezení. Zkrátka měl všechny ingredience, které z něj dělaly dokonalý městský vůz. Nástupcem stosedmičky pak byla stoosmička. Tento vůz se však posunul na vyšší úroveň a získal propracovanější design, elegantnější interiér, a dokonce i verzi se stahovací plátěnou střechou. Peugeot 108 nedávno opustil dieselový pohon, což je znamením dnešní doby. 

Peugeotem 108 se jedničková sága uzavřela. Výroba tohoto modelu byla na konci loňského roku ukončena a o nástupci se zatím nemluví. Nejmenším současným vozem francouzské automobilky je tak Peugeot 208. Zastupuje dvojkovou řadu, která je podstatně úspěšnější než jedničková. Bezpochyby je nejprodávanější řadou značky. Zahrnula mimochodem i Peugeot 205, který v polovině 80. let zachránil jeho obchodní úspěch značku Peugeot před důsledky kritické finanční situace a zajistil oživení značky. Prodal se v počtu přes pět milionů vozů, což bylo naprosto ohromující číslo.

Kdo by věřil, že ho nějaký model překoná. Podařilo se to modelu Peugeot 206. Ten se s více než 8 miliony prodanými kusy stal nejprodávanějším francouzským vozem v historii automobilismu. Po něm následovaly Peugeot 207, první generace 208 a konečně i druhá generace uvedená v roce 2019. S touto generací přišla i 100% elektrická verze. A jak se prodává? Evidentně dobře. Představuje celých 16 % vozů Peugeot 208. Sága městských vozů značky Peugeot má tedy za sebou zajímavou minulost plnou skvělých vozů a inovací a před sebou další vzrušující bezemisní budoucnost. 

Zdroj: Peugeot.

Fotogalerie
Anna Novotná | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu