Záhadný vesmírný objekt přežil srážku s černou dírou

Zvláštní vesmírný objekt přežil setkání s černou dírou. Záhadu vysvětluje nová analýza

25. prosince 2021 14:15 / Pixabay
Před časem astronomové pozorovali, jak se k černé díře přibližovalo mračno prachu a plynu. K jejich úžasu však tento vesmírný objekt přiblížení k černé díře přežil. Nejnovější vědecká analýza konečně přichází s vysvětlením zvláštních vlastností hvězdokupy, která vznikla srážkou tří mladých hvězd.

Jádro naší galaxie je tvořeno supermasivní černou dírou, která je hmotná přibližně jako čtyři miliony Sluncí. V roce 2014 se k ní přiblížilo plynno-prachové mračno s označením G2. K překvapení astronomů ho však černá díra neroztrhala, což není jediná zvláštnost této mlhoviny. Nyní vědci přicházejí s novou analýzou, která popisuje zvláštní chování tohoto objektu.

Za objevením příčin neobvyklých vlastností a chování G2 stojí výzkum mezinárodního vědeckého týmu. Jejich studii nedávno zveřejnil vědecký časopis The Astrophysical Journal. Výzkum naznačuje, že uvnitř této mlhoviny se ukrývají tři velice žhavé objekty.

Zvláštně vysoká teplota

Samotná skutečnost, že se mlhovina G2 těsně vyhnula pohlcení černou dírou, není jedinou zvláštností tohoto objektu. Další důležité poznatky přineslo totiž monitorování nejbližšího sousedství centrální černé díry. Zároveň se během pozorování ukázalo, že těleso s označením G2 z mraku a plynu je mnohem více horké, než by vědci očekávali.

Někteří výzkumníci prosazovali teorii, že teplotu objektu zvyšují blízké hvězdy v okolí nebo činnost samotné černé díry. Později se ale ukázalo, že se uvnitř ukrývá s největší pravděpodobností hvězda, protože mlhovina měla konstantní teplotu, která se neměnila v závislosti na poloze k černé díře.

Trojice hvězd

Až ve chvíli, kdy vědečtí pracovníci podrobně analyzovali záběry objektu provedené pomocí dalekohledu VLT (Very Large Telescope) Evropské jižní observatoře v Chile, zjistili, že se uvnitř nejspíše nachází hned trojice hvězd. Tyto hvězdy jsou velice mladé a žhavé, podle expertů se narodily teprve nedávno. Vědci se domnívají, že se může jednat o zbytek hvězdokupy, kterou černá díra roztrhala a větší kus z ní pohltila.

Dále čtěte: (NASA vynesla do vesmíru velmi speciální přístroj. Bude vyhledávat extrémní vesmírné objekty).

Zdroj: Sciencealert.com, The Astrophysical Journal.