|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Auto
Nejkrásnější nákladní automobil vyrobený na českém území 

Česká legenda mezi náklaďáky vznikla během války. Přesto byla Škoda 706 R nadmíru úspěšným strojem

04. května 2021 17:00 / LIAZ
 0   0
Legendární nákladní vůz Škoda 706 R se zrodil během druhé světové války, ale samotné kořeny tohoto vozu sahají daleko do prvorepublikového období. Škoda 706 R byla pozdní vývojovou verzí skupiny nákadních vozů řady 706, které se udržely ve výrobě dlouhých padesát let.

Přezdívali jí Barča a dodnes je Škoda 706 R považována za jeden z nejkrásnějších nákladních vozů vyprodukovaných na českém území. Tento legendární vůz vznikl během druhé světové války díky iniciativě konstruktéra Oldřicha Meduny, který prahl po dotažení projektu tohoto nákladního vozu.

Přestože byl vývoj prototypů v někdejším protektorátu Čechy a Morava zakázán, konstruktér Meduna si dokázal prosadit, aby byla projektu Škody 706 R dána zelená. Od velícího důstojníka dostal povolení kvůli tomu, že prototypy byly prakticky dokončené a že chyběl dostatek nákladních vozidel pro transport nejrůznějšího materálu.

Škoda 706 bylo označení typu těžkých užitkových automobilů, které již ve 30. letech 20. století vyvinula mladoboleslavská automobilka ASAP. V průběhu dlouhé historie výroby těchto vozů došlo k mnoha technickým změnám a rekonstrukcím, ale i ke stěhování výroby bezmála po celém Československu. Historie vozu se uzavřela až po neuvěřitelných padesáti letech, kdy poslední vozy typové řady Škoda 706 MT vyrobil podnik LIAZ Jablonec nad Nisou.

Pohnutý osud vozu

Písmeno R na konci názvu tohoto vozu znamená „rekonstruovaný“. Tento vůz má zajímavou historii, protože například jeho motor byl vyvinut během druhé světové války zcela v utajení. V probíhající druhé světové válce byla automobilka Škoda začleněna do Reichswerke Hermann Göring. Trh s osobními automobily byl zcela zničen a užitková vozidla se vyráběla jen v omezených počtech pro potřeby wehrmachtu. Z automobilky Škoda se stala zbrojovka, a proto se typu Škoda 706 vyrobilo jen velmi málo.

Oddaný a spolehlivý pracant

Po osvobození se výroba z rozbombardované mladoboleslavské továrny stěhovala do Avie v Praze-Letňanech. Naftový šestiválec se zatím zvětšil z 8,5 na 11,8 litru, nosnost stoupla ze sedmi na devět tun. Motor mazala soustava o objemu 28 litrů oleje. V průběhu následujících let vzniklo v Letňanech 7877 vozů Škoda 706 R a několik tisíc podvozků i kompletních autobusů Škoda 706 RO. Barča se po dobu své historie zapsala do srdce nejednoho řidiče nákladních automobilů díky velice snadné a lehko opravitelné konstrukci a perfektním jízdním vlastnostem. Dále čtěte: (Legenda Dakaru: Speciál Tatra ztracený 30 let v Africe byl nyní představen v plné kráse).

Fotogalerie
Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu