|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Věda a technika
První sovětská jaderná ponorka K-3 

První sovětská jaderná ponorka přišla s novou konstrukcí. Postihla ji však strašlivá tragédie

28. dubna 2021 10:41 / Wikimedia Commons / Public domain
 0   0
Studená válka, která začala prakticky hned po skončení druhé světové války, proměnila svět ve dvě znepřátelené frakce a začalo ekonomicky vysilující zbrojení jak na straně USA, tak někdejšího sovětského bloku. Každá z velmocí usilovně pracovala na stále mocnějších zbraních a právě díky tomu vznikly také jaderné ponorky. Sovětská ponorka K-3 byla opravdu pozoruhodným technickým pokrokem.

Nekonečný závod ve zbrojení během studené války mezi USA a SSSR vedl ke zrodu mnoha ničivých i naprosto bizarních zbraní. V roce 1945 Spojené státy předvedly celému světu ničivou sílu nových jaderných zbraní, když svrhli jadernou bombu na dvojici japonských měst Hirošima a Nagasaki.

Shazování jaderných bomb z letadel s sebou však přinášelo značnou nevýhodu a také velké riziko selhání. Mnohem důmyslnějším způsobem jak zničit nepřítele, bylo zcela nepozorované přiblížení pomocí ponorky a zasazení rozhodujícího jaderného úderu. Právě proto vznikla první jaderná ponorka, kdy v USA vznikla ponorka s názvem Nautilus. Tento stroj však disponoval jednoduchou konstrukcí, která vycházela z běžných diselových ponorek a byla osazena jaderným reaktorem.

Sovětský svaz nenechal na svou odpověď příliš dlouho čekat a v roce 1952 zahájil vývoj své vlastní jaderné ponorky. Sovětská konstrukce nové ponorky s označením K-3 Leninskij Komsomol byla značně odlišná a v mnoha ohledech položila základy všech následujících jaderných ponorek, které v SSSR vznikly. Toto revoluční plavidlo vzniklo v loděnici v Severodvinsku a 1. července 1958 bylo uvedeno do služby v Severním loďstvu.

Inovativní konstrukce

Trup sovětské ponorky byl konstruován odlišně, než tomu bylo u klasických konstrukcí trupu, který byl běžný u dieselelektrických ponorek. Velký důraz byl kladen také na kvalitu podmořské navigace ponorky. Sovětská ponorka byla také velice rychlá a dokázala pod hladinou vyvinout rychlost až 30 uzlů při maximálním zatížení reaktoru. Nová sovětská ponorka byla také vybavena speciálními komorami, které dokázaly odpalovat torpéda s jadernými hlavicemi.

Hrozivá nehoda na palubě

17. června 1962 dosáhla K-3 jako první sovětská ponorka severního pólu a úspěšně se vynořila navzdory silnému ledu. Po návratu domů se posádka ponorky účastnila řady oficiálních ceremonií. Následující tři roky se ponorka K-3 Leninskij Komsomol neúčastnila žádné mise až v osudném září 1967. Tehdy během plavby v Norském moři vypukl na palubě požár v prvním a druhém sektoru, při kterém zahynulo celkem 39 námořníků. Někteří muži uhořeli zaživa, někteří se udusili. Od 80. let minulého století přestala být využívána pro vojenské mise, vyřazena ze služby v Severním loďstvu byla v roce 1991. Dále čtěte: (Záhadně zmizela beze stopy. Dron objevil vrak sto let ztracené ponorky z první světové války).

Fotogalerie
Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Témata: ponorka, SSSR, nehoda, požár
Zavřít reklamu