|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Sjezdovka Velký Slon byla svědkem neobvyklého testu 

Říká se, že zima je největším nepřítelem elektromobilů. Na sněhu však elektrický motor táhne líp než nejsilnější diesely

30. dubna 2021 15:46 / Peugeot
 0   0
Elektromobil je vhodný pouze do města, kde jsou dobíjecí stanice na každém kroku a kde můžete patřičně využít výhody v podobě parkování zdarma na modrých zónách. Chladné horské klima elektrickým vozům nesvědčí. Dojezd rychle padá a motor sotva uveze těžkou baterii, natož aby zdolával zasněžené cesty. To raději přenechte pořádným poctivým „esúvéčkům“.

Tato tvrzení sice znějí rozumně, ovšem už neplatí. Přesvědčili jsme se o tom, že za určitých podmínek není elektrický pohon do hor vůbec špatnou volbou.

Názornou ukázku předností elektromobilu na sněhu provedla organizace Autoklub ČR sdružující zájemce o motorismus. Tým složený z testovacího jezdce a kameramana vzal elektrický Peugeot e-208 a vydal se s ním na Dolní Moravu. Kromě testů jízdních vlastností vozu na sněhu byla provedena i extrémní zkouška, v rámci které malý městský elektromobil bez jakýchkoli komplikací vyjel zasněženou sjezdovku. Strmý kopec, označovaný jako Velký Slon, který za normálních okolností láká stovky lyžařů, tentokrát posloužil pro demonstraci netušených schopností vozu, jak můžete vidět ve videu.

Peugeot e-208 se vizuálně nijak zásadně neliší od vozů 208 s benzínovým či dieselovým motorem. Důležité je však to, že se nijak neliší ani z hlediska praktičnosti, výkonu nebo prostornosti. Jeho elektrický pohon ho tedy nijak neznevýhodňuje. Peugeot e-208 je vybaven baterií o kapacitě 50 kWh a elektromotorem o výkonu 100 kW (136 k), dojezd je až 340 kilometrů (dle WLTP). Baterii je možné nabít v rychlodobíjecí stanici na 80 % za 30 minut. Peugeot e-208 boduje kromě svých elektrických kvalit i atraktivním interiérem Peugeot i-Cockpit a asistenčními systémy řízení na úrovni mnohem vyšších segmentů. I proto byl zvolen Evropským autem roku 2020 a následně i Elektromobilem roku v anketě What Car?.

Otázkou však zůstává, proč elektromobil bez zadýchání vyjel zasněženou sjezdovku, se kterou by konvenční vůz zřejmě bojoval. Je zřejmé, že mu pomohl elektromotor o slušném výkonu 136 koní s točivým momentem 260 Nm. Největší roli ale sehrálo to, že e-208 má okamžitou reaktivitu, a navíc je možné velice citlivě dávkovat plyn. Na rozdíl od elektrického motoru potřebuje spalovací motor k tomu, aby fungoval, vysoké otáčky. Pod 800 nejde a tak zvaně chcípá.

Stojící auto se tedy musí poměrně prudce rozjet, přičemž je výsledkem to, že na sněhu mu začnou prokluzovat kola. Elektrické auto žádné minimální otáčky nepotřebuje. Můžete se s ním rozjíždět pomalu či rychle, reaguje okamžitě dle vašich požadavků. Riziko, že začne hrabat sníh a protáčet kola, je tedy mnohem nižší. Na druhou stranu ani pro něj není hračkou zasněžený svah vyjet. Chce to zkušeného řidiče, který dokáže auto v náročném terénu ukočírovat. Každopádně je to jednodušší než s klasickým vozem.


Nečekaná schopnost elektromobilů zvládat sníh je dobrou zprávou, a to zejména vzhledem k zvyšujícímu se počtu horských středisek, která autům se spalovacím motorem zakazují vjezd. Zbývá ještě vybavit horské oblasti dostatečnou infrastrukturou pro dobíjení.

Fotogalerie
Anna Novotná | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu