|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Věda a technika
Nové vodíkové plavidlo bude brázdit řeku Sienu 

Na první pohled obyčejná loď. V útrobách však skýtá nebývalý technologický pokrok

16. dubna 2021 07:13 / Foto Flagships
 0   0
Po pařížské řece Sieně se bude plavit vůbec první komerční nákladní plavidlo poháněné vodíkem, které vzniklo v rámci inovačního projektu Flagships. Tato první nákladní loď na světě, o jejíž pohon se bude starat čistě jen vodíkový agregát, by měla být uvedena do provozu již v tomto roce.

Pařížská Siena bude prvním vodním tokem, po kterém se bude plavit loď poháněná čistě vodíkovým agregátem, který produkuje nulové emise. Toto na první pohled obyčejné leč velmi unikátní plavidlo, které je ve skutečnosti první nákladní lodí s vodíkovým pohonem, vznikne v rámci projektu Flagships.

Projekt má za cíl zahájit novou ekologickou éru říční a námořní dopravy, jelikož je dobře známo, že zejména velké zaoceánské lodě patří k nejvíce znečišťujícím dopravním prostředkům na světě. Experti se domnívají, že právě vodík by mohl nahradit obrovské dieselové motory, které produkují značné množství emisí škodlivých plynů.

Na vodík v současné době již pluje loď s názvem Energy Observer a v poslední době jsou na vzestupu také vodíkové automobily. V blízké budoucnosti se tak k průkopníkům vodíkového pohonu přidá i plavidlo francouzské společnosti Compagnie Fluvial de Transport (CFT).

Zvyšující se poptávka

„Poptávka po udržitelnějších technologiích ve vnitrozemské vodní dopravě roste. Jsme rádi, že můžeme patřit mezi průkopníky ve snižování emisí z dopravy a demonstrovat vynikající vlastnosti vodíkových palivových článků,“ uvedl ředitel CFT Mattieu Blanc.

Nové vodíkové plavidlo bude po řece přepravovat paletové a kontejnerové zásilky nejrůznějšího zboží napříč francouzskou metropolí, kterou protíná řeka Siena. Plavidlo bude pohánět stlačený vodík vyrobený elektrolýzou. To nejenom znamená nulové emise, ale i inspiraci pro budoucí ekologickou dopravu.

Čisté ovzduší

V rámci projektu Flagships, který podpořila i Evropská unie, nyní vznikají celkem tři plavidla. Evropští představitelé totiž vodík považují za přímého nástupce dieselových motorů, které dnes mají v lodní dopravě stále dominantní zastoupení. Využívání lodí poháněných touto obnovitelnou energií může totiž vést k výraznému zlepšení kvality ovzduší nejen ve městech, ale prakticky po celém světě. Dále čtěte: (Norská společnost vyvíjí elektrickou loď budoucnosti. Může změnit námořní dopravu).

Fotogalerie
Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu