čt 16. května, svátek má Přemysl, zítra Aneta
Za rozsáhlým vymíráním na Zemi může být výbuch supernovy

Jedno z největších vymírání v historii Země způsobila obrovská vesmírná událost. Vědci přišli s překvapivým objevem

20. srpna 2020 18:51 / Pixabay
Vědci přichází se zajímavým zjištěním, na základě kterého se domnívají, že za jedno z největších vymírání života na Zemi mohl výbuch supernovy. Podle nové hypotézy tato obrovská vesmírná událost způsobená umírající hvězdou zapříčinila naprostou destrukci ozonu v atmosféře.

Naše planeta zažila několik hromadných vymírání tvorů. Vědci nyní přichází s hypotézou, že jedno z nich bylo způsobeno obrovským výbuchem supernovy. Tato událost, jenž provází zánik hvězd, podle vědců způsobila téměř uplné zmizení ozonu z atmosféry. Kvůli ultrafialovému záření pak hromadně začal na Zemi vymírat život.

S tímto tvrzením přichází vědci z Illinoiské univerzity v rámci nového výzkumu. Podle jejich studie je totiž velice pravděpodobné, že před 300 miliony lety způsobila exploze vzdálené supernovy jedno z největších vymírání organismů v historii naší planety.

Popáleniny ultrafialovým zářením

Stalo se tak údajně na konci devonu, tedy v období, které začalo před 359 miliony lety. Tato událost podle vědců mohla vyhubit až tři čtvrtiny všech živých organismů na planetě. O tom, co ke konci devonu vyhubilo život na Zemi, existuje několik hypotéz, mezi něž patří i náraz asteroidu nebo erupce sopek.

Nově vědci přichází s hypotézou o výbuchu vzdálené supernovy, přičemž vychází z výzkumu kamení z přelomu devonu a karbonu. Vědci ve vzorcích totiž objevili spory, které jsou spálené ultrafialovým zářením. Něco takového se podle vědců mohlo přihodit pouze tehdy, nebyl-li v atmosféře přítomen ozon.

Zničila ozonový štít

Ozonovou vrstvu může zničit i řada jevů na Zemi - od rozsáhlé sopečné činnosti až po globální oteplování. Vědcům však chybí přímé důkazy samotné příčiny. Jednou z možností tak je, že mohlo jít o důsledek exploze supernovy vzdálené od Země asi 65 světelných let. Pokud k této události skutečně došlo, Země byla zaplavena smrtící dávkou rentgenového a ultrafialového záření, které mohlo způsobit vážné poškození ozonového štítu. Dále čtěte: Ledovec pokrývající Grónsko se rozpadá. Dosáhl takového bodu tání, ze kterého již není návratu.