Americké letectvo bude vyvíjet motor pro nadzvukové stíhačky budoucnosti
Na vývoji nového motoru, který by mohl pohánět v budoucnu nadzvukové stroje rychlostí až Mach 5, pracuje již delší dobu startupová společnost se sídlem v Gruzii. Americké letectvo nyní uzavřelo se společností smlouvu a financuje tak vývoj nového motoru pro své stíhačky nové generace.
Dva motory v jednom
Pokročilý motor s kombinovaným cyklem Hermeus může fungovat jako konvenční letecký proudový motor nebo může pracovat v režimu náporového motoru, kde dosahuje rychlosti až Mach 5. Pro představu letoun, který dosáhne rychlosti Mach 5, uletí vzdálenost z New Yorku do Londýna za necelých 90 minut, a to oproti sedmi hodinám, po které se tato trasa létá dnes.
Náporový motor není novinkou
Letecký startup Hermeus předvedl svůj motor s rychlostí Mach 5 teprve nedávno, přičemž jeho vývoj trval rekordních devět měsíců. Od běžného motoru se Hermeus liší zejména v drtivém výkonu, který poskytuje. Běžný proudový motor nasává vzduch zepředu a pomocí výfukových plynů vytváří značný tah, který stačí pro létání podzvukovou rychlostí. Náporový motor je speciálně navržen tak, aby „nacpal“ do motoru mnohem větší množství vzduchu, k čemuž mu dopomáhá dopředná rychlost letadla.
Náporový motor není ničím novým. V minulosti se již náporové motory používaly, jejich slabina však spočívá v tom, že nefungují při podzvukových rychlostech. Konstruktéři tento problém řešili samostatným motorem pro podzvukové rychlosti, což však neúměrně zvyšuje náklady na provoz letounu.
Letadlo vybavené motorem s kombinovaným cyklem může vzlétnout jako normální letadlo z běžných letišť v podzvukovém režimu. Jakmile je letadlo ve vzduchu, může být přepnuto do režimu nadzvukového stroje. Taková konstrukce je obrovskou výhodou a Hermeus navíc vyřešil i další problém. Tím je snížená účinnost motoru v nízkých rychlostech, kterou vyřešil zařízením, které upravuje teplotu vzduchu před vstupem do spalovací komory.
Pak je tu otázka teploty vzduchu trysky. Při vysokých nadzvukových a nízkých podzvukových rychlostech vzduch přijímaný motorem postupně zvyšuje teplotu a tento horký vzduch snižuje efektivitu náporového motoru. Zdá se, že Hermeus ve své tiskové zprávě naznačuje, že vyřešil tento problém předchlazovačem, který chladí vzduch před vstupem do spalovací komory motoru. Dále čtěte: (Největší letoun světa poháněný elektřinou se vznese již brzy do oblak).