Nový objev může výrazně usnadnit transfuzi krve

Vědcům se podařilo změnit krevní skupinu. Tento objev může zachránit miliony životů

16. června 2019 19:34 / Internet
Kanadští vědci dokázali vůbec poprvé změnit krevní skupinu A na skupinu 0. Tento průlomový objev může v praxi znamenat velký přínos pro transfuzi krve pacientů a zachránit tak nespočet lidských životů.

Vědci z Kanady dokázali v laboratoři změnit krevní skupinu A na skupinu 0. K této přeměně krevní skupiny vědci využili speciální enzymy, které produkují kolonie bakterií v lidských střevech.

Základní rozdělení krevních typů je klíčové během transfuze krve u paciantů. Je známo, že lidé s krevní skupinou B nemohou dostat transfuzi krve skupiny A. Je to především kvůli reakci imunitního systému, který by krvinky vyhodnotil jako nepřátelské a zničil je.

Dosud jediná univerzální krevní skupina je 0. Tuto krev mohou dostat všichni, jinak je možné dostat krev pouze stejné skupiny. Vědcům se ale podařilo změnit krevní skupinu A na 0, což může transfuzi velmi urychlit.

Krve skupiny nula je ve zdravotnictví nedostatek, a je proto velice cenná. Krevní skupiny se liší pouze v několika molekulách na povrchu červených krvinek, a proto se vědci rozhodli zkusit krev změnit.

K pokroku jim pomohla bakterie (Flavonifractor plautii) žijící v lidském střevě, která produkuje speciální enzym. Tento enzym dokáže odstranit molekuly cukru, které oddělují jednotlivé krevní skupiny, a přeměnit tak například skupinu A na skupinu 0.

Kanaďané nejsou první, kdo se o něco podobného pokouší. Už dřív to vědci zkoušeli třeba pomocí látek izolovaných z kávovníku. Nicméně bylo potřeba obrovské množství enzymu, nebo bylo potřeba specifické prostředí, které zase může poškodit krevní buňky. Tento experiment je tak první, který má šanci uspět. Dále čtěte: (Geneticky upravená houba může zachránit miliony životů po celém světě).