čt 16. května, svátek má Přemysl, zítra Aneta
Z povrchu Enceladu tryská slaná voda

Naprosto unikátní objev: Na povrchu měsíce vědci objevili složité organické sloučeniny, které se nacházejí pouze na Zemi

29. června 2018 12:31 / Internet
Tryskající slaná voda na povrchu měsíce Enceladu, který obíhá Saturn, vynesla na povrch organické sloučeniny, které jsou prvním krokem k objevu života. Množství organických sloučenin bohatých na uhlík tak posiluje teorii, že pod ledovým příkrovem na měsíci může existovat jednoduchá forma života.

Vědcům se podařil unikátní objev na měsíci, který má v naší Sluneční soustavě nejpříhodnější podmínky pro vznik života. Hluboko pod ledem se na Enceladu nachází oceán, který, jak vědci nyní zjistili, má na svém dně vrstvu velice bohatou na organické sloučeniny s vysokým obsahem uhlíku, které jsou základním stavebním kamenem pro vznik života.

Nové vědecké poznatky tak výrazně posilují hypotézu, že hluboko pod ledovou kůrou může na Enceladu existovat jednoduchý mořský život, který se udržuje kolem teplých hydrotermálních otvorů.

Na malém měsíci byly objeveny velmi jednoduché organické molekuly již dříve, ale tyto obsahovaly pouze stopové množství uhlíku. Díky nově objeveným složitým organickým molekulám se Enceladus stává spolu se Zemí jediným tělesem ve vesmíru, o němž je známo, že splňuje všechny základní požadavky pro život.

V loňském roce údaje ze sondy Cassini odhalily přítomnost molekulárního vodíku v atmosféře, které tryskají z povrchu Enceladu. Zdrojem tohoto jevu je voda oceánu reagující s horninami pomocí hydrotermálních procesů. Stejné procesy existují také na Zemi díky sopečným otvorům v mořském dně.

Přestože jsou tyto otvory často na mořském dně, kde není téměř žádné světlo, teplo z průduchů umožňuje proces zvaný chemosyntéza. Bakterie kolem větracích otvorů získávají energii z chemických reakcí látek tryskajících z průduchů a mořské vody.

Zda je tedy situace na Enceladu stejná jako na Zemi a na mořském dně ledového měsíce skutečně existuje život, prokáže až v budoucnu řada plánovaných misí. Bohužel žádná z nich zatím není ani ve stadiu vývoje a může trvat ještě mnoho let, než na povrchu měsíce přistane pozemská technologie. Dále čtěte: (Měsíční prach je velice toxický. Může snadno poškodit lidské buňky)