|  STYL
so 5. října, svátek má Eliška, zítra Hanuš
Děti
S moderními počítačovými technologiemi seznamujte děti co nejpozději, jinak jim hrozí takzvaná digitální demence 

Chraňte své děti před digitální demencí

01. května 2021 13:35 / Depositphotos
 0   0
Digitální demence je nemoc moderní doby. Termín označuje poruchy v poznávání a snížení mentálních schopností, které jsou způsobeny dlouhodobou závislostí na digitálních médiích, zejména na počítačích, tabletech a chytrých mobilních telefonech. Ohroženy jsou především děti.

Moderní doba je plná skvělých vymožeností, které nám usnadňují život. Jenže i zde platí, že každá mince má dvě strany. Nejohroženější skupinou jsou v této souvislosti z douhodobého hlediska děti. Hrozí jim především takzvaná digitální demence.

Možná se nabízí postoj zakázat dětem zcela počítač nebo se odstěhovat někam na samotu, kde není internet. Pokud však tato varianta nevyhovuje celé rodině, nebývá to ideální řešení. Už jen proto, že izolace opravdu málokomu skutečně prospívá. Naštěstí existují i méně extrémní možnosti řešení problému.

Termín digitální demence

V prvé řadě je dobré si ujasnit, co termín digitální demence vlastně znamená. V podstatě jde o to, že u vyvíjejícího se dítěte se v určitém věku nerozvinou některá mozková centra, která jsou odpovědná za určité schopnosti. Dá se tedy říct, že se člověk stává méně myslícím tvorem a je více závislý na technologiích, které tento deficit způsobily. To má pak za následek nižší schopnost fungovat v běžných sociálních situacích. Nejhorší je, že tyto nesprávné návyky později lidé přenesou na své děti a vše vyústí v ještě větší úpadek společnosti.

Výzkumem zaměřeným na to, jak moc nás digitální média zbavují nutnosti vykonávat duševní práci, se věnuje německý neurovědec a psychiatr Manfred Spitzer. Právě on pojem digitální demence v roce 2012 zavedl.

Rozvoj digitální demence 

Následky digitální demence jsou podle Spitzera opravdu drastické. Nervové spoje odumírají, ty nové nepřežijí, protože jich není třeba. U dětí a mladistvých vinou digitálních médií dramaticky klesá schopnost učení a výsledkem jsou poruchy pozornosti a čtení, úzkost a otupělost, poruchy spánku a deprese, nadváha, sklony k násilí a úpadek společnosti. Jakmile totiž přestaneme vyvíjet duševní úsilí, ochabuje nám paměť.

Za normálních okolností se během zrání člověka jeho schopnosti rozvíjejí. Podmínkou ale je, že mozek dostane příslušné podněty. Bez nich vyvinutí určitých schopností mozku nenastane. Zářným příkladem je například sociální kontakt. Pokud dítě netráví většinu svého času ve společnosti druhých lidí, vrstevníků, rodičů, příbuzných, dochází k rapidnímu zhoršení možností jeho rozvoje.

Dalším problémem je, že kvůli ztrátě mozkových funkcí klesá ochota si něco zapamatovat. Jen si uvědomte, jak často mnozí kritizují, že ve školách kladou učitelé zbytečně moc velký důraz na to, aby si děti něco zapamatovaly a argumentují tím, že si veškeré potřebné informace mohou najít na internetu. To je sice pravda, ale tímto postojem se opět snižují naše mozkové schopnosti. A je třeba myslet na to, že aby se člověk dokázal na internetu opravdu dobře orientovat, potřebuje k tomu právě mozek, jehož paměť je dokonale vycvičena a který je schopen dobře zpracovávat informace.

Digitální demence má zásadní dopad také na ztrátu schopnosti se soustředit. Děti neustále rozptylují nejrůznější zprávy na sociálních sítích či běžném e-mailu. Výsledkem pak je, že zatímco dříve se bylo dítě schopno ve škole soustředit po celou vyučovací hodinu, dnes zvládne maximálně 15 minut, což je obrovský propad.

Řešení existuje

Jak mozkový specialista Spitzer uvedl, přílišné užívání digitálních médií zkrátka vede k rozkladu poznávacích a hodnotících funkcí mozku v rozsahu, který se dá přirovnat k podobným projevům duševně nemocných pacientů, nebo lidí, kteří prodělali úraz mozku. Naštěstí nemusí být vše ztraceno. Je však třeba zasáhnout. Není nutné počítače doma zcela odmítat, jen jim vymezte správné místo. Není vhodné seznamovat děti s počítači, tablety či chytrými telefony příliš brzy. Nic dobrého to nepřináší. Vidět je to například na tom, jak v některých školách zavádějí výuku pomocí tabletů. Výzkumy ukázaly, že tyto děti mají ve škole podstatně horší výsledky.

Neméně důležité je také dětem vymezit jasně stanovený čas, který na počítači tráví. Chytrý telefon by mělo dítě dostat až co nejpozději. Rodiče toho ale pro své děti mohou udělat podstatně více. Pomáhá například pravidelné čtení knih před spaním či podpora dětí navazovat skutečné sociální kontakty i mimo školu, ať už prostřednictvím různých kroužků či jiných organizací nabízejících volnočasové aktivity. V zájmu dětí se to rozhodně vyplatí. Psali jsme také: Podle nejnovějších výzkumů má nadváha obrovský vliv na inteligenci dítěte

Fotogalerie
Klára Sanders | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu