|  ZPRÁVY
pá 22. listopadu, svátek má Cecílie, zítra Klement
Domácí
Zákazník by v čase citelné inflace cen potravin měl pečlivěji pročítat údaje na obalech 

Blíží se fenomén smrskflace. Na co přesně si musí dát lidé pozor

13. října 2021 10:07 / Pixabay Alexas
 0   0
Velké podzimní zdražování potravin začalo. Výrobci potravin se proto uchylují kvůli blížící se velké inflaci k nenápadnému triku. Zmenšují balení či gramáž. Jedná se o praxi takzvané „smrskflace“. Cena potravinového nebo nápojového výrobků zůstává v obchodě stejná, avšak tajně se smrskává právě objem, gramáž nebo kvalita výrobků.

Potraviny se dosud držely spíše stranou velké vlny zdražování, která zalila Českou republiku. Celková inflace ale může ještě do konce letošního roku atakovat úroveň až sedmi procent, skoro nejvyšší za čtvrtstoletí, a potraviny tentokrát už tak stranou nezůstanou. Zákazník tak musí být na pozoru. Výrobci potravin a nápojů v čase citelné inflace často raději potají zmenšují gramáž nebo objem, aby cenovým zdražením zákazníka od koupě neodradili. Zákazník si ovšem i tak pochopitelně pohoršuje. Za stejnou cenu dostává méně.

Světové ceny potravin vylétly v květnu meziročně o více než 40 procent a od té doby se každý měsíc cenový růst drží nad 30 procenty. Nyní tento světový růst cen potravin přijde i do Česka. Aktuálně celosvětově nejvíce rostou ceny olejů, o bezmála 70 procent, cukru (o skoro 50 procent) a obilovin a cereálií (o zhruba 30 procent). Tyto potraviny tvoří klíčové složky průmyslově vyráběných potravinářských produktů, takže proto velké potravinářské společnosti jako Nestlé právě ohlašují výrazné podzimní zdražení.

Výrobci potravin v posledních letech proto zintenzivňují praxi nenápadného zmenšování objemu výrobků, snižování gramáže si ubírání procent alkoholu. Jedná se o praxi takzvané „smrskflace“. Cena potravinového nebo nápojového výrobků zůstává v obchodě stejná, avšak tajně se smrskává právě objem, gramáž nebo kvalita výrobků. Zákazník tak za stejnou cenu kupuje méně, takže si pohorší podobně jako při cenové inflaci. Akorát, že „smrskflace“ si u daného výrobku většinou nevšimne, zatímco cenovou inflaci by jistě zaregistroval, což by jej od koupě mohlo i odradit.

V ČR v uplynulých letech přišly o deset gramů tyčinky Deli nebo Snickers. Tyčinka KitKat Chunky měla původně gramáž 50 gramů, po prvním ztenčování se snížila na 48 gramů a dnes váží jen 40 gramů. Čokolády Figaro, Studentská pečeť, Milka nebo tyčinka Margot ztratily během pár let dvacet gramů. Pochopitelně, „smrskflace“ není fenoménem jen v případě čokoládových tyčinek a cukrovinek, ale týká se alkoholických nápojů (snižuje se objem nápoje, nebo dokonce procento alkoholu), chipsů, kakaa, tatarky, dokonce i nepotravinářských výrobků typu kosmetiky nebo mycích prostředků.

Zákazník by v čase citelné inflace cen potravin měl pečlivěji než jindy pročítat údaje o složení, objemu či gramáže výrobku a umět posoudit, zda se nestává obětí právě „smrskflace“. Inflace v Česku už nyní šokuje. To nejhorší máme ale stále před sebou, varují ekonomové.

Zdroj: text.npr.orglukaskovanda.cz.

Ilona Cílková | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu