|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Elektronika
Hlavním producentem vzácného kobaltu je Demokratická republika Kongo 

Celosvětový hon za vzácnými kovy! S rostoucí výrobou elektrických aut, poroste i jejich cena

27. září 2017 13:48 / Shutterstock
 5   1
Volkswagen, ale i další velcí hráči z automobilového průmyslu, usilovně prahnou po uzavření dlouhodobých kontraktů, především na dodávky kobaltu a dalších vzácných kovů. Jejich spotřeba je totiž v bateriích elektromobilů enormní.

Kobalt je běžnou součástí lithium-iontových dobíjecích baterií a je více než jisté, že poptávka po něm v příštích letech výrazně vzroste. V současné době se kobalt obchoduje kolem 26 dolarů za libru, což je přibližně 1100 korun za jeden kilogram.

Zajištění dostatečných rezerv materiálů, které se používají v bateriích bude klíčové pro budoucí růst nejen společnosti Volkswagen, ale i dalších výrobců. Po obřím skandálu Dieselgate z roku 2015 automobilka Volkswagen přislíbila, že se bude odklánět od nafty k elektrickým vozidlům. Německý výrobce tak již před časem uvedl, že do roku 2025 chce vyrábět až 3 miliony elektrických vozidel. Do roku 2030 také plánuje portfolio až 80 modelů elektrických vozidel v rámci koncernu, tedy celkem 12 značek.

Vzhledem k dynamickému rozvoji elektromobility, budou minerály a vzácné kovy používané k výrobě automobilových baterií stále důležitější. Odborníci také předpokládají, že u některých nedostatkových komodit může výrazně vzrůstat jejich cena.

V roce 2015 uzavřela například společnost Tesla dvě smlouvy s těžebními společnostmi Bacanora Minerals, aby zahájila výzkum ložisek lithia v severní Nevadě a Mexiku. Kobalt se často používá jako součást elektrických akumulátorových baterií, protože lithiové baterie na bázi kobaltu mají vysokou energetickou hustotu. V lithium-iontových bateriích však mohou být použity i jiné materiály jako nikl a mangan, v závislosti na použití baterie.

Přibližně 60 procent celosvětové produkce kobaltu pochází z Demokratické republiky Kongo, kde je získáván často za velmi vykořisťujících podmínek. Podle organizace UNICEF se na těžbě podílí až 40 tisíc dětí s denní mzdou přibližně 1-2 dolary. V návrhu na spolupráci však Volkswagen stanovuje, že na těžbě kobaltu který společnost vykoupí, musí být nulový podíl dětské práce. V praxi však tyto dohody většinou příliš nefungují.

Přestože Kongo je největším producentem, rozhodně není jediným. Další ložiska vzácného kobaltu se nachází také v Číně, Kanadě, Rusku, Austrálii, nebo Zambii.

Analytici odhadují, že každá baterie elektromobilu spotřebuje 8 až 12 kilogramů kobaltu. Jen koncern Volkswagen bude podle odhadů potřebovat na tři miliony vozů 24 až 36 milionů kilogramů ročně, což při běžných cenách činí až 2,4 miliardy dolarů, v přepočtu asi 54 miliard korun.

Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu