Nejrychlejší vlaky světa jsou již v ostrém provozu. Čína se opět stává železniční velmocí
Nová generace vlaků začala od pondělí přepravovat cestující na trati Peking-Tianjin závratnou rychlostí až 350 km/h. Čína se tak znovu stává zemí, která je domovem nejrychlejších vlaků světa poté, co měla šest let omezenou maximální rychlost na 300 km/h. Cestovní rychlost upravili čínští úředníci v reakci na srážku dvou vysokorychlostních vlaků v roce 2011, při které bylo usmrceno 40 cestujících a stovky jich bylo zraněno.
Vysokorychlostní soupravy druhé generace přezdívané Fuxing, což v překladu znamená „omlazení,“ budou dále nasazeny na tratě mezi Pekingem a Šangajem. Rychlost vlaku je však stále elektronicky omezena na 350 km/h. Ve skutečnosti totiž mohou tyto soupravy dosahovat konstantní rychlosti až 400 km/h, což z nich dělá nejrychlejší vlaky současnosti.
Nyní jsou vlaky provozovány v pilotním režimu sedmi cest denně na trati Peking-Tianjina. Očekává se, že čas cesty se sníží z 5 hodin (při aktuální rychlosti 300 km/h) na 4 hodiny a 30 minut.
Čínské prvenství ve vysokorychlostních tratích ale není věčné. Již dnes existuje celá řada technologií, které umožňují vlakům cestovat vyššími rychlostmi, ale všechny jsou zatím ve fázi zkoušek a k nasazení do ostrého provozu je čeká ještě dlouhá cesta.
Například v Japonsku probíhají zkoušky vlaků maglev, které jsou schopné cestovat rychlostí až 500 km/h ale v komerčním využití se objeví nejdříve v roce 2029. Miliardáři a vizionáři Elonu Muskovi s jeho polo vakuovou technologií Hyperloop zbývá také ještě daleká cesta. Tato technologie by však mohla umožnit cestování rychlostí až 1.220 km/h, což znamená obrovský krok vpřed v pozemní mobilitě.