|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Auto
V některých městech s elektromobilem můžete parkovat zdarma 

Elektromotor má spoustu výhod, není ale pro každého

18. ledna 2020 20:47 / Archiv
 7   1
Od letošního roku platí extrémně přísná nařízení Evropské unie vedoucí ke snížení emisí CO2 z automobilového průmyslu. Automobilky musí snížit průměrné emise svých vozů na úroveň tak drastickou, že je nereálné dosáhnout jí jen s klasickými spalovacími motory. Spásou pro všechny automobilové koncerny, snažící se vyhnout obřím až likvidačním pokutám za překročení limitu, se stal elektromotor.

Elektromotor může pohánět auto sám, hovoříme tedy o 100% elektromobilu, nebo může pomáhat klasickému spalovacímu motoru, čímž vznikne hybrid. Aby byl však dojezd na elektřinu dostatečný a emise minimální, je třeba vytvořit dobíjecí neboli plug-in hybrid. 

Snahy automobilek o zavádění elektromotoru do své řady přinesly na trh mnoho nových modelů. V poslední době se objevují jako houby po dešti. Jedním z příkladů je koncern PSA, který uvedl už 10 modelů s elektromotorem. Polovina z nich připadá na Peugeot, což je jedna ze značek, které skupina PSA sdružuje.

Peugeot nedávno zveřejnil české ceníky všech svých ultra-nízkoemisních modelů. Čisté elektromobily Peugeot e-208 a originální SUV Peugeot e-2008 vás vyjdou na částku kolem 800 tisíc. Proč byste si elektromobil měli pořídit? Výhod je hned několik. Výdaje za palivo budou několikanásobně nižší než u běžného vozu se spalovacím motorem. Ušetříte také na servisu a údržbě, protože elektromobil je prakticky bezúdržbový a některé díly se opotřebovávají mnohem pomaleji. Firmy navíc získají úsporu i na daních.

V některých městech s elektromobilem můžete parkovat zdarma a všude, do některých částí měst je dokonce vozům se spalovacím motorem vjezd zapovězen a dostanete se tam jen s elektromobilem. Kromě toho si jízdu užíváte. Zrychlení vozu je okamžité, auto nehlučí, nevibruje a neprodukuje žádné škodliviny. 

„Elektromobil je pro mě, jak dělaný,“ říká interiérová architektka Zuzana. „Bydlíme v krásné vesnici 30 kilometrů za Prahou, v domě na kraji lesa, se zahradou, s bazénem a saunou, toho bychom se nevzdali. Každý den ale musím do Prahy za svými klienty a několikrát v týdnu tam vozím syny na tréninky. Auto vytáhnu z garáže, je nabité, vytopené a vím, že mi dojezd na celý den bohatě vystačí. Mnoho klientů mám v centru Prahy a vzhledem k tomu, že stále vozím spoustu věcí, hlavně moje vzorníky, s MHD bych si asi nevystačila. Elektromobil vyřeší parkování a občas využiji i dobíjecí místa, kterých je po Praze dost a většinou bývají volná.“ 

Máte-li doma garáž se zásuvkou, nebo ještě lépe, necháte-li si tam nainstalovat zařízení Wallbox, které váš vůz bude dobíjet mnohem rychleji, než klasická zásuvka, jste pro elektromobil vhodným klientem. Nemáte-li ale kde dobíjet, na elektrický pohon rovnou zapomeňte. S veřejnými dobíjecími stanicemi si pravděpodobně nevystačíte. Další podmínkou spokojeného elektromobilisty je vlastnictví druhého (neelektrického) auta do rodiny. 

„Bez druhého auta bychom se neobešli,“ potvrzuje Zuzana. „Manžel má služebního dieselového Peugeota Rifter, kterého používáme na všechny cesty mimo Prahu. Jezdíme v průměru za 6 litrů nafty na 100 km. Obrovský kufr tohoto vozu uveze všechno, od lyží, přes kola, až po výbavu pro všechny na dvoutýdenní dovolenou v Chorvatsku. Tam se náš elektromobil asi nikdy nepodívá.“ 

Je to tak, elektromobil je opravdu jen na krátké vzdálenosti. Samozřejmě existují nadšenci, kteří se jeho charakteru umí přizpůsobit a plánování cest od dobíječky k dobíječce je pro ně zábavou, ale s druhým autem v rodině se vám pravděpodobně bude žít mnohem líp.

Fotogalerie
Anna Novotná | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu