Vědci objevili jednoho z nejstarších tvorů na planetě

V Číně byl objeven prehistorický unikát. Kámen ukrýval fosilii jednoho z nejstarších tvorů na planetě

12. září 2019 19:04 / Internet
Fosilie třiceticentimetrového červa, který patří mezi nejstarší tvory na Zemi, objevili vědci v Číně. Tento červ obýval naši planetu v období před 550 miliony let a připomíná dnešní mnohonožky. Vědci nově objeveného tvora pojmenovali Yilingia spiciformis podle jihočínského města I-ling.

Vědci objevili v Číně velice vzácnou fosilii jednoho z nejstarších tvorů, který obýval naši planetu. Zkamenělý červ podobný dnešním mnohonožkám žil v období před 550 miliony let. Živočicha, který byl předchůdcem kroužkovců a členovců, vědci pojmenovali Yilingia spiciformis podle jihočínského města I-ling, v jehož blízkosti byla fosilie objevena.

Vědci nový objev popisují jako průlom ve výzkumu evoluce nestarších forem života na Zemi. Fosilní nález je ale významný také proto, že se našlo celkem 35 pozůstatků téhož živočicha včetně stop po jeho pohybu. Podle prvotní analýzy se jednalo asi o 30 centimetrů dlouhého červa pohybujícího se v písku.

Vědci jsou přesvědčeni, že tento tvor byl schopen plnohodnotného pohybu a také, že reagoval na své okolí. Zvláštní pro vědce také je, že tvor byl objeven na konci své vlastní stopy, kterou v písku zanechal. Nálezy tohoto typu jsou v paleontologii zcela výjimečné.

„Tento objev dokazuje, že článkovití a pohybliví živočichové se vyvíjeli před 550 miliony let. Právě schopnost pohybu jim umožnila zanechat na Zemi nezpochybnitelnou stopu, a to jak v doslovném, tak metaforickém smyslu slova,“ uvedl jeden z autorů studie Šu-chaj Siaoa.

Yilingia spiciformis představuje podle expertů jednu z prvních forem života na Zemi. Živočichové, kteří žili v období před 635 až 542 miliony let, se obecně nazývají ediakarská fauna, protože žili v období mladších prvohor.

Všechny tyto organismy vymřely během nebo těsně po kambrické explozi. Kambrická exploze je označení pro náhlý nárůst nálezů fosílií mnohobuněčných živočichů v období kambria, tedy zhruba před 540 miliony let. Do tohoto období se datují první nálezy mnoha dodnes známých živočišných kmenů. Dále čtěte: (Vědci objevili zcela nový druh dinosaura. Fosilie ležela třicet let bez povšimnutí v jihoafrickém muzeu).