|  ZPRÁVY
pá 22. listopadu, svátek má Cecílie, zítra Klement
Domácí
I když slevy lákají rok od roku o něco méně zákazníků, stejně jsou Češi v nákupech za akční ceny přeborníky v celé Evropě 

Konec slevových akcí v obchodech? Ministr chce prosadit novinku

20. dubna 2018 04:12 / Shutterstock
 4   4
Minimum zboží ve slevách a jednotné marže, o takových regulacích trhu uvažuje ministr zemědělství v demisi za ANO Jiří Milek. Jeho nápady přivítala Potravinářská komora. Podle ní slevové akce deformují tuzemský trh.

Naopak velká kritika zní ze Svazu obchodu a cestovního ruchu. Potraviny by prý kvůli tomu mohly zdražit. Právě slevové akce jsou jedním z konkurenčních nástrojů prodejců. Nově by se tato lákadla ale mohla v obchodech výrazně omezit. Uvažuje o tom ministr zemědělství v demisi za ANO Jiří Milek. 

„Dneska je situace taková, že asi osmdesát procent některého zboží se prodává ve slevových akcích. Naopak některé ceny jsou v těchto akcích velice nízké, takže zemědělci a prvovýroba tím trpí,“ vysvětluje.

Ministr v demisi se inspiroval ve Francii, kde funguje zákon, který umožňuje nejen omezovat slevové akce, ale i výši marží. Nesmí být nižší než 10 procent. Jak by měl návrh na takovou regulaci fungovat v Česku, ale zatím Milek přesně neví.

„Nastavení ještě není jasné. Chtěl bych, abychom se s řetězci setkávali, abychom s dodavateli a řetězci našli společný kompromis, který bychom stvrdili nějakou dohodou, anebo legislativně,“ dodává.

Omezení slev je podle Dany Večeřové, mluvčí Potravinářské komory, krok správným směrem. Co obchodníci ztratí na zlevněném zboží, podle ní vynahrazují vyššími cenami jiných výrobků. Ve výsledku tak prý zákazník za nákup zaplatí víc, než kdyby ve slevách nenakupoval vůbec.

„Je potřeba si uvědomit, že akce vedou k tomu, že pokud řetězec pár výrobků prodá s obchodní přirážkou jednotek procent, pak je více než pravděpodobné, že si to vynahradí vysokou přirážkou ostatního zboží,“ podotýká Večeřová.

Ještě účinnější regulací tuzemského trhu by byl podle Potravinářské komory trhu zákaz prodeje zboží pod úrovní nákupních cen od výrobců. „V celém řetězci by mělo fungovat to, že nelze prodávat se ztrátou. Například jestliže výrobce vyrobí polotučné trvanlivé mléko za deset korun, tak ho řetězec nemůže nutit, aby mu to prodal za devět korun,“ vysvětluje Večeřová.

Otázkou ale je, kdo by nastavil správné nákupní ceny výrobců, protože se třeba mezi velkými a malými výrobci liší. Proti omezování slev i jednotným maržím je prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková. Podle ní by tato regulace zvedla ceny potravin.

„K čemu to tak může vést, na to si umí odpovědět i prvňák. Povede to ke zvýšení cen potravin. O tom bohužel naši politici nehovoří a v okamžiku, kdy to nastane, tak budou říkat, že za to můžou obchodní řetězce,“ upozorňuje Nováková.

Ilona Cílková | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu