|  ZPRÁVY
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Domácí
MS v hokeji začíná a první problém je tady 

Pozor, ať nenaletíte. Česká obchodní inspekce varuje před podvodným webem

06. května 2019 16:50 / Shutterstock
 0   0
Česká obchodní inspekce varuje před nákupem vstupenek na hokejový šampionát přes webové stránky Viagogo.com. Za poslední rok eviduje ČOI už přes 140 podání spotřebitelů, kteří si nejčastěji stěžují na navyšování ceny vstupného během objednávky, nemožnost stornovat transakci, ale také neplatné vstupenky, nevrácení peněz za vstupenku na zrušený koncert apod.

I když spotřebitel například ani stránky Viagogo.com nezná a cíleně nevyhledává, na tento web narazí snadno při vyhledávání vstupenek, protože se web Viagogo.com ve vyhledávačích zobrazuje na předních místech.

Za poslední rok (duben 2018 až duben 2019) ČOI eviduje již více než 140 podání spotřebitelů v souvislosti s Viagogo.com. Spotřebitelé měli nejčastěji problém s navyšováním ceny vstupného během objednávky, nemožností stornovat transakci, ale také s neplatnými vstupenkami, nebo problémy s nevrácením peněz za zrušený koncert apod. ČOI tyto nové podněty zkoumá a některé budou využity při další kontrole v letošním roce.

V loňském roce se ČOI zabývala například podáním spotřebitelky na server Viagogo.com, ta uváděla: „Zakoupila jsem si lístky na sportovní utkání Sparta-Slavie, toto utkání společnost Viagogo nabízela v ceně 896,- Kč. Zadala jsem číslo platební karty, objednala tři vstupenky, vygenerovala se pak částka 3 x 896,- Kč + 3 x 90,-Kč dopravné a 3 x 319,- Kč poplatek za jakousi rezervaci. Bohužel už se mi nepodařilo zrušit tento příkaz a platba byla provedena. Okamžitě poté jsem chtěla objednávku zrušit, k mému překvapení mi bylo sděleno, že obdržím částku 3 x 896,- Kč v případě zrušení, že poplatky si ponechají. Neměla jsem jiné možnosti, pouze byla možnost podat inzerát. Bezvýchodné řešení, kde jsem během pár vteřin nechala vydělat společnost 1227,- Kč. Bohužel jsem naletěla, ale tímto bych chtěla na tuto skutečnost upozornit ostatní.“

Regionální inspektorát ČOI pro Královéhradecký a Pardubický kraj se podnětům věnoval a inspektoři provedli na serveru www.viagogo.com kontrolní nákup. Do objednávky byla zařazena vstupenka na Robbieho Williamse v uvedené ceně 2 681 Kč, server uvedl: „+ rezervační poplatky a DPH“, aniž by byl spotřebitel seznámen se skutečnou finální cenou vstupenky. Jedná se o neseznámení spotřebitele s cenou, užití nekalé obchodní praktiky. Navíc také na webových stránkách nejsou pro spotřebitele řádně uvedeny informace o jeho právech, ani povinná informace o mimosoudním řešení sporů. Česká obchodní inspekce následně rozhodla o pokutě 60 000 korun. Rozhodnutí bylo již společnosti doručeno na adresu Viagogo AG, se sídlem Rue Du Commerce 4, 1204 Geneva, Švýcarsko a nabylo právní moci.

„Pokuta však nepomůže samotným spotřebitelům. Spotřebitel se může domáhat svých práv soudní cestou. Česká obchodní inspekce doporučuje předejít potížím tím, že spotřebitelé budou nakupovat vstupenky od oficiálních prodejců. ČOI nemůže v rámci kontrolní činnosti zasahovat do konkrétních uzavřených smluvních vztahů dvou stran a přinutit například prodejce, aby spotřebiteli vrátil peníze za vstupenky, které nemohl využít atd.,“ konstatoval mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Jde podle něj o celoevropský problém, kdy se poškození Evropané obracejí také na síť Evropských spotřebitelských center, která ale rovněž nemohou v mimosoudní rovině pomoci, protože ve Švýcarsku nemá Evropské spotřebitelské centrum zastoupení.

Navíc většina sporů není spotřebitelských, což vychází zejména z toho, že firma dle obchodních podmínek působí pouze jako zprostředkovatel prodeje vstupenek mezi dvěma lidmi navzájem (nejčastěji dvěma nepodnikateli). Provozovatel webu za službu inkasuje své provize v podobě dalších poplatků. Jedná se o sofistikovanou formu specializovaného přeprodejního serveru se vstupenkami.

Spotřebitelé mohou také požádat svoji banku o provedení tzv. „chargebacku“ a pokusit se získat peníze zpět na svůj účet, pokud ještě žádné vstupenky neobdrželi. Podle zkušeností Evropského spotřebitelského centra takto banky svým klientům pomáhají, ačkoli k tomu nejsou povinovány zákonem. Pro své zákazníky podobnou službu mají i některé systémy elektronických peněženek. Naopak možnost vrácení peněz nenabízí platba bankovním převodem z účtu na účet.

Před webem Viagogo.com varovaly také některé banky v ČR, které buď své zákazníky upozornily na zvýšené množství požadavků svých klientů na vrácení již uhrazené platby zpět na účet, nebo dokonce na základě četných negativních zkušeností svých klientů transakce přes Viagogo.com přímo blokují.

Ilona Cílková | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu