Bývalý zaměstnanec Elona Muska vybuduje největší evropskou továrnu na výrobu baterií pro elektromobily
Švédská společnost Northvolt plánuje ambiciózní projekt výstavby největší evropské továrny na lithium-iontové baterie. O vážnosti tohoto záměru svědčí i fakt, že projekt získal nezbytnou podporu Evropské investiční banky. Odborníci odhadují, že s evropskou podporou může být projekt reálnou a plnohodnotnou konkurencí Gigafactory Tesly.
Projekt švédské společnosti Nortwolt je logickým vyústěním stále se zvyšující evropské poptávky po bateriích, které jsou nezbytnou součástí elektromobilů. Výstavba obrovské továrny by měla stát čtyři miliardy EUR (přibližně 100 miliard korun) a v budoucnu by mohla zaměstnávat až pět stovek lidí.
Obří továrna bude složena ze čtyř bloků, přičemž každý z nich bude schopen ročně produkovat baterie o kapacitě až 8 GWh. Všechny čtyři bloky gigantického komplexu budou dokončeny v roce 2023. S roční produkcí baterií o kapacitě až 32 GWh bude evropská výroba vážnou konkurencí pro zámořskou továrnu Elona Muska. Pro srovnání, továrna společnosti Tesla s názvem Gigafactory bude do dostavěna v roce 2020 a v té době by měla každým rokem na trh dodávat baterie o celkové kapacitě 35 GWh.
Zajímavostí je, že za projektem stojí jeden z bývalých zaměstnanců Tesly Švéd Peter Mikael Carlsson, který je také zakladatelem a výkonným ředitelem společnosti Nortwolt. Carlsson byl také osobně přítomen v roce 2014 u zahájení výstavby Gigafactory. Ve společnosti Tesla totiž pracoval jako šéf nákupu.
Společnost Nortwolt získala ve spolupráci se švédskou energetickou agenturou během let 2016 a 2017 podporu významných severských společností, jako jsou Stena, VattenFall nebo Vinnova. Všichni mají totiž jediný cíl - vybudovat výrobnu baterií na evropském kontinentu, která bude schopna konkurovat asijské a americké konkurenci.
V minulém týdnu získal projekt důležitou finanční injekci od Evropské investiční banky v podobě půjčky 52,5 milionů eur, tedy asi 1,3 miliardy korun. Za tuto částku by měla vzniknout demonstrační výrobní linka ve městě Västerås. Samotná výstavba by měla začít v nejbližších měsících.
Masová produkce baterií by mohla přinést nejen výrazné snížení ceny produktů, které bateriové články využívají, a to včetně elektromobilů, ale také by mohla umožnit šetrnější přístup k životnímu prostředí. Továrna totiž bude disponovat i technologií na jejich recyklaci.
Výroba lithium-iontových baterií výrazně vzrůstá zejména s příchodem elektromobility, ale také v souvislosti se stále rostoucím podílem obnovitelné energie. V tomto odvětví totiž baterie umožňují lepší skladovatelnost a hospodaření s přebytečnou energií, kterou mohou dodávat v době kdy je potřeba podobně jako obří baterie v jižní Austrálii (Čtěte: Největší lithium-iontová baterie světa vydělá za jeden den statisíce dolarů).