|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Vojenství
V poušti Arizony jsou pro skladování letadel ideální podmínky 

Největší hřbitov letadel na světě ukrývá v poušti tisíce vojenských speciálů!

23. srpna 2017 19:08 / Internet
 1   0
Největší hřbitov letadel na světě, kde v nekonečném písku odpočívá více než 4 400 letadel, se nachází v poušti Arizony na vojenské základně Davis-Monthan. O tisíce strojů se stará četa vojáků a každý z nich připravují na zasloužený odpočinek, nebo návrat do služby.

Toto zvláštní místo se nachází na letecké základně Davis–Monthan přezdívané „hřbitov“ uprostřed pouště v Arizoně. O více než čtyři tisíce vyřazených stíhaček, bombardérů a průzkumných letounů se stará 309 letecká údržbářská skupina AMARG.

V tomto největším leteckém hřbitově se nachází obrovské množství armádní techniky od nákladních letadel Hercules, přes obří bombardéry B–52 až po stíhačky F–14 Tomcat, které zná asi celý svět, zejména díky filmu Top Gun.

Velká část letadel, jenž byla označena za nepotřebná a nyní jsou zde uskladněna, pochází z období studené války nebo Vietnamu, včetně bombardérů B–52. Byla zde uložena již ke konci studené války s odmontovanými křídly a dokázala tak sovětským družicím, že jsou vyřazena z provozu.

Jeden z bombardérů B–52 Stratofortress, přezdívaný Ghost Rider, který zde byl uskladněn v roce 2008, po náročných opravách vzlétl opět k nebi v roce 2015.

Celý areál o rozloze přibližně 10 000 km2 byl na letecké základně založen po skončení druhé světové války v roce 1946. Místo však nebylo vybráno náhodou, ale zejména díky skvělým podmínkám právě pro tyto účely. V oblasti je totiž minimální vlhkost, velmi málo srážek, vysoká nadmořská výška a tvrdá alkalická půda, což jsou pro skladování strojů skutečně ideální podmínky.

Plocha je rozdělena na několik částí, v některých jsou letadla, která jsou určena k likvidaci v jiných zase stroje, které čekají na to, až budou opraveny nebo bude potřeba jejich návrat do služby. K vidění jsou zde tedy letadla, kterým chybí ocas, křídla, nebo kabina, ale také stroje, které jsou po technické stránce bojeschopné, jen v současné době nemají využití.

Každé letadlo, které na hřbitov dorazí, musí být pečlivě zakonzervováno, což obnáší řadu úkonů. Například musí být vyčerpány všechny pohonné hmoty a jiné provozní kapaliny, vyčištěny palivové nádrže, odebrána munice a vystřelovací sedadla. Každý stroj, který je určen pro návrat do služby, nebo náhradní díly musí být také pokryt ochrannou fólií a bílou barvou, která ho ochrání před žhnoucím sluncem.

Fotogalerie
Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu