út 14. května, svátek má Bonifác, zítra Žofie
Obří mamuti přežili na Zemi miliony let, než nedávno vyhynuli

Na planetě žili miliony let. Nyní vědci přišli na pravou příčinu vyhynutí obřích mamutů

24. října 2021 19:18 / Pixabay
Vědci dlouhou dobu připisovali vyhynutí mamutů právě lidem, protože tato obrovská zvířata žila na planetě miliony let a pak náhle vymřela po příchodu lidí. O lidech bylo také známo, že mamuty ve velkém lovili a jejich populace v některých oblastech ubývala. Jak se ale nyní ukázalo, pravá příčina jejich vyhynutí je jiná.

Obrovští mamuti obývali pravěký svět miliony let, než před čtyřmi tisíci let náhle vyhynuli. Vyhynutí těchto tvorů se nápadně prolíná s masivním šířením člověka Homo sapiens po světadílech. Dlouho se proto vědci domnívali, že mamuti vyhynuli vlivem nadměrného lovu v kombinaci s klimatickými změnami. Těch však mamuti přečkali mnoho, a proto se skupina vědců rozhodla objevit pravou příčinu jejich náhlého vyhynutí.

Tito býložraví tvorové žili malou chvíli spolu s lidmi, kteří je podle mnoha archeologických objevů také v hojném množství lovili pomocí pastí nebo zbraní. Postupem času se lidé naučili využívat všechny části mamutů, takže jim poskytoval hned celou řadu důležitých materiálů a potravy. Mamutí kosti například využívali k výrobě ozdob nebo přístřešků.

Rychlá změna prostředí

Díky téměř deset let trvajícímu výzkumu vědců pod vedením profesora Eske Willerslev z Cambridge založeném na sekvenování DNA životního prostředí mamutů zjistili, že pravou příčinou vymření mamutů nebyl člověk, ale jejich omezená schopnost přizpůsobit se novému prostředí. Největším problémem tak pro mamuty nebyla samotná změna klimatických podmínek na Zemi, ale zejména rychlost, s jakou přišly.

Vymřeli nejen mamuti

Mamuti, kteří svými obrovskými kly rozkrývali potravu pod vrstvou sněhu, totiž nedokázali čelit velké změně jejich prostředí a adekvátně na ni reagovat. Přestože žili na planetě pět milionů let, rychlé změny způsobily výrazný úbytek potravy v oblastech, kde jí předtím byla hojnost. Spolu s mamuty pak začalo ubývat i mnoho jiných druhů jako například srstnatých nosorožců nebo velkých vlků.

Mamutům bylo dobře v zasněžených chladných oblastech, kde rostlo obrovské množství vegetace, které bylo pro přežití žravých mamutů nezbytné. Obrovské žaludky těchto tvorů totiž potřebovaly stovky kilogramů zeleně každý den, a proto bylo běžné, že mamuti museli migrovat na bohatší území. Během svého života tak mamuti nachodili napříč světadíly tisíce kilometrů. Dále čtěte: (Vědci objevili unikátní fosili pravěkého kraba. Měří jen několik málo milimetrů).

Zdroj: Nature.