|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Auto
První automobily se vzhledem blížily kočárům 

První auto se ve Francii prodalo před 130 lety. Osobní automobil byl doslova revoluční vynález

10. října 2021 08:23 / Peugeot
 0   0
27. srpna 1891 si jistý pan Poupardin, obyvatel města Dornach, objednal u svého známého obchodníka na tu dobu zcela revoluční vynález – osobní automobil. O 37 dní později, tedy 2. října téhož roku byla jeho objednávka vyřízena a dodána. Pan Poupardin se stal první soukromou osobou ve Francii, která si koupila auto. Jednalo se o Peugeot Type 3, čtyřmístný vůz s motorem o výkonu dvou koní.

Když s ním jeho šťastný majitel dorazil do rodného Dornachu, způsobil značný rozruch. Není divu. Automobil jakožto zcela nový a převratný stroj byl v té době ještě v plenkách. Někteří v něm viděli módní výstřelek, který brzy odezní, jiný ďáblův vynález vyluzující prazvláštní zvuk a zápach. Někteří však automobilům stejně jako pan Poupardin předpovídali zářnou budoucnost. 

Dnes byste v sedmitisícovém Dornachu napočítali tisíce osobních aut. Na každou domácnost připadá minimálně jedno a mnoho z nich je stejně jako automobil Type 3 pana Paupardina značky Peugeot. Kolébka a současné výrobní centrum významné francouzské automobilky, město Sochaux, totiž leží od Dornachu co by kamenem dohodil.

Název prvního automobilu, Type 3, naznačuje, že mu předcházely ještě Type 1 a Type 2, což je skutečně tak. Opravdu existovaly, ovšem nebyly to modely, které by se daly koupit. Spíš se jednalo o automobilové experimenty. I když dvoumístný automobil Type 2 byl schopen vyvinout rychlost až 20 km/h! Peugeot Type 3 se ovšem zapsal do historie jako první vůz na světě vyráběný sériově. Vyrobil se v počtu 64 kusů a jeden z nich si právě před 130 lety pořídil zmíněný pan Poupardin. 

Tento konkrétní vůz se sice do dnešní doby nezachoval, ale identický s tím, který byl panu Poupardinovi v roce 1891 prodán, si právě v současné době můžete prohlédnout v Muzeu Peugeot Adventure v Sochaux ve Francii. A nejen to, milovníci automobilové historie i současnosti zde objeví spoustu ikonických vozů i dalších produktů, které Peugeot vyráběl (a některé dodnes vyrábí) jako například motocykly, jízdní kola, nářadí, rádia, šicí stroje, mlýnky na kávu a pepř atd. Některé z těchto předmětů se postupem času staly skutečnými legendami.

V těchto dnech si Peugeot připomíná ještě další výročí, a to 26. září 1810. Jedná se o datum založení značky Peugeot. Ta tedy nyní slaví 211 let, a je tak nejstarší aktivní automobilovou značkou na světě. K uctění slavnostního dne přísluší významná událost, a tou je zahájení výroby nového modelu. 29. září 2021 se tedy se ve francouzském závodě skupiny Stellantis v Mulhouse rozjela výroba nového modelu Peugeot 308.  

Právě tento vůz je nejnázornější ukázkou, jak se automobilový svět za 211 let trvání značky změnil. Nový Peugeot 308 uvádí řadu nových a zcela převratných technologií. Jednou z nich je poloautomatická změna jízdního pruhu, automatické přizpůsobení rychlosti v zatáčkách, revoluční maticové světlomety, systém sledování mrtvého úhlu fungující na vzdálenost až 75 metrů aj. Obrovský posun nastal i v nabídce pohonů. Nový Peugeot 308 bude nabízen jako benzín, diesel i plug-in hybrid s dvěma výkonovými variantami. V roce 2023 dorazí i jako 100% elektromobil a mild-hybrid. Kdo by uvěřil, že od jeho prapředka Peugeotu Type 3 ho dělí jen 130 let? 

V počátcích výroby motorem poháněných vozů předpověděl průkopník automobilismu Armand Peugeot, že se díky automobilu z firmy Peugeot stane jeden z nejdůležitějších průmyslových podniků ve Francii. A tato předpověď se do puntíku splnila. Dnes je značka Peugeot zastoupena ve 160 zemích, a od roku 1891 prodala téměř 75 milionů vozů. 

 Zdroj: Peugeot

Fotogalerie
Anna Novotná | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu