|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Auto
Tatra 815 TPL si dokázala poradit s každým letounem 

Speciální těžký tahač Tatra měl neuvěřitelnou sílu. Dokázal bez problému táhnout dopravní letouny

11. září 2021 08:29 / Wikimedia Commons / Richard Bleichmann
 0   0
Vozidla Tatra si během své dlouhé existence vydobyla značné renomé neúnavných pracantů a to díky svým schopnostem obstát v nejtěžším terénu a vysoké míře spolehlivosti. Jedním z naprosto unikátních vozidel kopřivnické výroby byla také Tatra 815 TPL. Toto vozidlo vzniklo díky objednávce tehdejších ČSA.

Vozy Tatra si získaly po celém světě pověst spolehlivých a hlavně odolných pracantů i v těch nejtěžších podmínkách. Na unikátním tatrováckém podvozku vznikla také celá řada vojenských a závodních speciálů, které se proslavily několikanásobným vítězstvím v legendárním závodu Dakar.

Jeden z nejpozoruhodnějších strojů, který vyjel z kopřivnické továrny, je letištní tahač Tatra 815 TPL. Tento speciál vznikl v roce 1987 na objednávku ČSA, kdy národní letecký dopravce vypsal takzvaný tematický úkol, jehož cílem bylo získat silný tahač letadel, který by zvládl po letištní dráze pohybovat i těmi nejtěžšími letouny. Do té doby se u nás v roli letištních tahačů totiž používala sériová vozidla Tatra 813 6 x 6, 815 nebo Tatra 141.

Problematické otáčení letadel

Tyto letištní tahače byly nezbytné při stání letadel na stojánce čumákem k odbavovací hale. Dříve totiž většina letadel pojížděla přední částí k letištní hale a teprve poté se otáčela o 180 stupňů, přičemž k hale byla natočena ocasem. Tento způsob se přestal ve světě využívat koncem 60. let v souvislosti s problematickým spouštěním motorů, kdy spaliny mířily přímo na letištní halu.

V zadání ČSA byly jasné požadavky, které kladly důraz zejména na výšku a tažnou sílu. Vozidlo podle specifikací nemělo přesáhnout výšku dva metry a muselo být schopné táhnout letadlo o hmotnosti 230 tisíc kilogramů. Konstruktéři Tatry zadání splnili a stvořili letištní monstrum, které dokázalo po dráze táhnout letoun o celkové váze 405 tisíc kilogramů.

Těžký tahač s obřím výkonem

Téměř osmimetrová Tatra 815 TPL vážila 28 tun a poháněl ji devatenáctilitrový vzduchem chlazený dvanáctiválec o výkonu 235 kW. Tento pokrokový vůz si tak dokázal poradit s jakýmkoliv strojem, který na pražském letišti přistál. Důkazem je také test, kterému byla Tatra 815 TPL podrobena, když dokázala bez problémů táhnout v té době největší transportní letadlo An 124 Ruslan, které bylo plně naloženo na svou maximální vzletovou hmotnost 405 tun. Dále čtěte: (Kopřivnická Tatra představí svůj nový speciální tahač Phoenix).

Zdroj: Wikipedie, Tatra club.

Fotogalerie
Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu