|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Auto
Letoun Tatra zlomil hned několik rekordů 

Unikátní letoun Tatra T.101 byl mistrovským dílem. Jediný prototyp však záhadně zmizel za druhé světové války

12. září 2020 11:04 / Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0
 0   0
Tatra je známá především díky výrobě těžkých nákladních tahačů, ale už málokdo ví, že před osmdesáti lety stvořila letoun Tatra T.101. Tento velice pokrokový letoun dokonce překonal jeden světový rekord. Nadšenci se proto rozhodli postavit přesnou kopii tatrováckého letadla, která byla dokončena v roce 2008.

Kopřivnický výrobce nákladních vozů si za dobu své existence díky unikátním technologiím, spolehlivosti a odolnosti svých vozidel vybudoval ve světě dobré jméno. Během své dlouhé historie Tatra vyráběla také vlakové vagony ve Studénce. Málokdo ale ví, že ve vagonce také vznikl letoun Tatra T.101, který překonal i několik světových rekordů.

Tatra s výrobou letounů začala v roce 1935, kdy nejprve stavěla stroje na základě licence Avro 626 Avian a Bücker Bü 131 Jungman. O dva roky později se společnost pustila do vývoje vlastního stroje, na jehož konci vznikl letoun s označením Tatra T.001. Z tohoto letounu později konstruktéři vycházeli při stavbě legendární Tatry T.101, která měla větší plochu křídel a ocasních ploch.

 

Letoun Tatra T.101 dosáhla několika rekordů včetně světového výškového rekordu v kategorii dvousedadlových letadel s obsahem motoru do čtyř litrů. V rámci tohoto světového rekordu se strojem piloti vystoupali do výšky 7113 m.

Zmizel za války

Původní letoun Tatra T.100 se nedochoval, protože zmizel během druhé světové války, a proto se rozhodli bratři Sklenářovi postavit jeho přesnou repliku. Jediné, co se dochovalo, byly plány letounu a motory Tatra HM-504 a Tatra T100, které bratři Sklenářovi získali s podporou automobilky Tatra od Národního technické muzea. Ke stavbě jediného funkčního leteckého motoru Tatra na světě použili celkem trojici motorů.

Motor je tedy jediným originálním dílem z roku 1938, vše ostatní museli bratři postavit znovu. Jedním z nejtěžších prvků byla podle nich stavba složitého tatrováckého křídla a také dřevěné vrtule. 

Jediná replika

Amatérští konstruktéři se také museli naučit celou řadu původních technologií, které už byly časem zapomenuty, a sehnat lidi, kteří s jejich pomocí dokázali části letounu konstruovat. Jediný funkční letoun Tatra T.100 v podobě repliky byl dokončen v roce 2008. Dále čtěte: (Obstojí i v těch nejtěžších podmínkách. Do zahraničí vyjedou desítky těžkých hasičských vozidel Tatra).

Fotogalerie
Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu