|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Věda a technika
Tu-144 provázely stejné problémy jako francouzsko-britský Concorde 

První nadzvukový dopravní letoun byl vyroben v SSSR. Jaký je dnes jeho osud?

09. prosince 2019 14:46 / Internet
 0   0
První nadzvukový letoun pro cestující pochází ze Sovětského svazu a nese označení Tu-144. Tento unikátní letoun má nyní sloužit jako interaktivní muzeum se simulátorem letu. Zvláštní stroj s natáčecím kokpitem provázely podobné problémy jako britsko-francouzský Concorde, který havaroval v roce 2000.

Sovětský proudový letoun Tupolev Tu-144 byl vůbec prvním dopravním nadzvukovým letounem. Jeho provoz byl však podobně jako u jeho známější evropské konkurence Concorde velice nákladný, a proto bylo nakonec vyrobeno pouze 16 kusů.

Tupolev Tu-144 začal létat komerční lety v roce 1977, ale nedlouho poté byla většina vyrobených letounů vyřazena. Tento konkrétní kus byl více než 30 let uskladněn v letištním areálu na západě Ruska a nedávno byl přesunut poblíž Kazanské technické univerzity, kde by se měl proměnit v muzeum.

Nadzvukový letoun bude vybaven speciálním simulátorem, který bude pro návštěvníky navozovat dojem, že letí v mracích. Návštěvníci muzea budou moci také manipulovat s některými ovládacími prvky v kokpitu.

Sovětský Tu-144 je společně s britsko-francouzským Concorde do současnosti jediným nadzvukovým letadlem, které přepravovalo cestující. Ani jeden z těchto strojů však nebyl úspěšný. Letouny trápily zejména obrovské náklady na jejich provoz. Osud Concorde pak definitivně ukončila nehoda z roku 2000, během které zahynulo 114 lidí.

Nehodu měl také Tu-144, když se v roce 1973 během předváděcího letu v Paříži rozlomil za letu. Nehoda si vyžádala 14 obětí a bylo poškozeno několik budov, jelikož letoun dopadl do obydlené oblasti. Okolnosti incidentu nebyly nikdy vyšetřeny a léta je provázela řada spekulací.

Po ukončení provozu komerčních letů byl letoun v roce 1978 předělán pro přepravu nákladu. Některé z exemplářů později posloužily pro výzkum v rámci Sovětského vesmírného programu. Dále čtěte: (Unikátní letoun vyvíjený NASA bude mít místo čelního skla obrovský displej).

Fotogalerie
Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu