|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Věda a technika
Vlak Slovenská strela jezdil mezi Prahou a Bratislavou 

Kompletní rekonstrukce legendárního prvorepublikového vlaku Slovenská strela je za polovinou

05. října 2019 06:13 / Internet
 22   0
Už několik měsíců probíhají kompletní restauratérské práce na motorovém vlaku Tatra M 290.002 Slovenská strela. Vlak v loňském roce opustil své letité stanoviště, které se nacházelo před Technickým muzeem v Kopřivnici. Kompletní obnova legendárního vlaku probíhá v Hranicích na Přerovsku.

Slovenská strela byl legendární motorový vlak, který jezdil od července 1936 mezi Prahou a Bratislavou. Motorová vlaková souprava poskytovala cestujícím vysoký jízdní komfort a rychlost, díky které se o více než hodinu zkrátily jízdní doby oproti nejrychlejšímu spoji vedeném parní lokomotivou.

Od loňského roku probíhají na vlaku Tatra M 290.002 restaurátorské práce, které jsou hotovy již z padesáti pocent. Slovenská strela by měla být kompletně zrestaurována již v polovině příštího roku, kdy by se měla vrátit do zcela nového depozitáře. Výstavba nového depozitáře, pro kterou již byl vybrán dodavatel, začne během října.

Samotný vlak je nyní rozebrán na součástky a skříň vozu již dostala první vrstvu podkladového nátěru, na který bude nanesen finální lak. Druhá fáze obnáší renovaci jednotlivých součástí a jejich montáž zpět. Celkem rekonstrukce vlaku zabere více než rok. Vlak bude i po rekonstrukci občas k vidění na kolejích, protože za pěkného počasí bude moci vyjet z depozitáře. 

Vozy Tatra M 290.00 byly vyrobeny celkem tři a vynikaly zejména světově unikátním elektromechanickým přenosem výkonu podle patentovaného návrhu vsetínského elektrotechnika Josefa Sousedíka. To vše spolu s výkonnými zážehovými šestiválci Tatra T67 o objemu 16 600 cm³ umožňovalo velmi dynamickou jízdu až 130 km/h. Dále čtěte: Unikátní vlak Slovenská strela čeká tříletá renovace. Na své místo se vrátí již po vlastní ose.

 

Fotogalerie
Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu