út 14. května, svátek má Bonifác, zítra Žofie
Meteority ukrývají pro vědce velice cenné informace o vzniku vesmíru

Vědci objevili uvnitř meteoritu něco naprosto fascinujícího, co nikdy předtím neviděli

17. dubna 2019 10:33 / Internet
Meteority jsou tvořeny kousky minerálů, které drží pohromadě kamenná struktura. Proto jsou meterority pro vědce velice zajímavé, jelikož jim často přinášejí pohled do dob, kdy vznikala sluneční soustava. U jednoho meteoritu však objevili něco velice nečekaného.

Vědci objevili v meteoritu, který získali z Antarktidy v roce 2002, malý prastarý stavební blok komet. Meteorit se nazývá LaPaz Icefield 02342 a je to typ meteoritu známého jako uhlíkatý chondrit.

Meteoritů je mnoho typů - od miniaturních těles až po asteroidy o velikosti menší planety. Jejich složení se velmi liší a právě to vědci používají pro jejich klasifikaci. Uhlíkaté chondrity patří mezi nejprimitivnější a pocházejí z asteroidů, které vznikly asi před 4,5 miliardy lety, tedy v dobách, kdy se teprve formovala sluneční soustava.

Ze stejného protoplanetárního disku jako asteroidy se tvořily také komety. Všechna tato tělesa vznikla z disku prachu a plynu, který kroužil kolem novorozeného Slunce. Komety mají ale přesto složení v mnoha ohledech jiné a hlavně obsahují mnohem více vody. Právě odpařující se voda vytváří typický ocas komety.

Komety mají také mnohem více uhlíku a díky elektronovým snímkům si vědci všimli něčeho velice neobvyklého. Uvnitř asteroidu totiž narazili na zbytek komety, což je něco velice vzácného. Dosud vědci nic takového u žádného meteoritu nepozorovali.

Malá část bohatá na uhlík měřila jen několik desetin milimetrů, ale přesto se jedná o takové složení, které je přítomné jen u komet. Vědci tak identifikovali podobnosti s meziplanetárními prachovými částicemi a mikrometeority, které vznikly v kometách, jež se tvořily v Kuiperově pásu na ledovém okraji sluneční soustavy.

Tým provedl izotopovou analýzu pramene a dospěl k závěru, že se pravděpodobně vytvořil na stejném místě a stejným způsobem. Tato malá část komety se do meteoritu pravděpodobně dostala díky migraci blíže ke Slunci až do oblasti, kde se tvořily uhlíkaté chondrity. Dále čtěte: (Za vznikem Měsíce možná stojí náraz záhadné planety Theia, která před miliardami let narazila do Země).