|  TECHNIKA
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Auto
Tatry se uplatňují v těžkém terénu stejně jako v silničním provozu 

Vozy Tatra Phoenix excelují v tvrdých podmínkách českých kamenolomů

11. srpna 2018 11:21 / Tatra Trucks
 0   0
Vlajková loď kopřivnického výrobce Tatra Phoenix Euro 6 se úspěšně uplatňuje nejen ve stavebnictví, ale také v těžkých podmínkách kamenolomů. Vozy Tatra se vyznačují vysokou mírou odolnosti, výdrže, ale také ekonomickým provozem na silnicích, stejně jako v těžkém terénu. Díky těmto vlastnostem jsou oblíbené nejen u nás, ale i ve světě.

Nákladní vozy Tatra si za dobu své existence vydobyly pověst vozidel, které se vyznačují velkou spolehlivostí i v těch nejtěžších podmínkách. Důkazem je i rostoucí počet zákazníků, kteří se rozhodují pro nákup vlajkové lodi tohoto výrobce v podobě vozu Tatra Phoenix Euro 6.

Tato vozidla vynikají jak v běžné silniční dopravě, tak i v těžkých podmínkách kamenolomů. Jedním z těchto vozů je také cisterna, která je speciální svým těžkým kombinovaným pérováním určeným do velmi náročného terénu. Provozuje ji společnost Eurovia Kamenolomy, která má s Tatrou velmi dobré zkušenosti.

„Tatrovky při provozu v extrémních podmínkách prokazují velkou odolnost, která zaručuje, že nám vydrží i dvě desetiletí, a to i přes velké zatěžování podvozku, které je v kamenolomech běžné. Vozidla jiných značek takové namáhání dostatečně nezvládají a musejí být měněna průměrně už po pěti letech provozu kvůli nadměrnému opotřebení a praskajícím rámům podvozků,“ vysvětlil Ing. Jan Kadúch, vedoucí sektoru lomy Morava.

Pro nejnovější kropicí cisternu v Kopřivnici použili podvozek Tatra T 158 Phoenix Euro 6 s pohonem 6x6, který je vybaven manuální šestnáctistupňovou převodovkou ZF a přídavnou/sestupnou převodovkou z dílen Tatry.

O pohon se stará motor Paccar MX-13 o objemu 12,9 l a výkonu 340 kW. Vůz je osazen dvoumístnou krátkou kabinou, která je vybavena klimatizací. Odpružení podvozku o celkovém maximálním zatížení 35 t je zajištováno kombinací vzduchových vaků a listových per (tzv. těžké kombinované pérování), které umožňuje ekonomický provoz jak na zpevněných komunikacích, tak ve velmi těžkém terénu.

Cisternová nástavba je určena pro přepravu užitkové vody s možností přečerpávání do nepřístupných míst. Osazením nástavby mycí lištou a připadně dalšími přídavnými zařízeními je možné provádět mytí, kropení, splachování komunikací i přilehlých ploch a za pomocí dalšího příslušenství lze vozidlo využít také k zalévání, zavlažování a eliminaci prachu v dolech i lomech.

Geometrický objem nádrže samonosné konstrukce činí 18 tisíc litrů vody, ta je opatřena peřejníky a v přední časti má prostor pro čerpadla a vlastní rozvody. Vůz je vybaven jednostupňovým odstředivým vodním čerpadlem o výkonu 1200 až 1950 l za minutu při pracovním tlaku 5 až 7 barů. Na přání zákazníka je možné instalovat různé druhy čerpadel, od nízkotlakých až po vysokotlaká s různým příslušenstvím.

Na přídi vozu je instalováno mycí zařízení se třemi velkoobjemovými kloubovými tryskami se samostatným ovládáním z kabiny. Zadní rozstřikovací aplikace disponuje rovněž třemi kloubovými tryskami, které jsou také samostatně ovládány z kabiny vozu. Na stropě těla cisterny se nachází vysokotlaké otočné vodní dělo, rovněž ovládané z kabiny řidiče pomocí joysticku. Dále čtěte: (Speciál Tatra ztracený 30 let v Africe byl nyní představen v plné kráse).

Fotogalerie
Lukáš Bauer | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu