Nedostatek denního světla a čerstvého vzduchu vede u dětí k vývojovým poruchám
Jen samotný pohled na přírodu z okna u lidí snižuje hladinu stresu a pozitivně reguluje tep a působí na lidské emoce. Nicméně existují děti, které v kontaktu s přírodou nejsou vůbec. Jejich rodiče u nich poté řeší problémy, které se obecně nazývají syndromem přírodního deficitu. Přitom tomu, aby byly děti závislé na mobilních zařízeních, mohou zabránit pouze právě rodiče, kteří jim často nevědomky cestu do mobilního světa sami ukážou.
Děti, které často chodí do přírody, bývají méně agresivní, mají menší tendence k hyperaktivitě a budují si silnější imunitní systém. Parky a hřiště najdeme snad ve všech částech republiky a je obecně známo, že tyto venkovní prostory u dětí podporují jejich sociální začleňování. Trávením času venku se děti také učí, jak si vzájemně pomáhat a být součástí kolektivu.
O co jde?
Syndrom přírodního deficitu je problém, kdy děti ztrácejí kontakt s přírodou a mají problémy s chováním, které u nich vznikají kvůli nedostatku času stráveného venku. Mezi nejčastější poruchy chování u těchto dětí patří: snížená koncentrace, hyperaktivita, ztráta fyzické zdatnosti, civilizační choroby (obezita, cukrovka apod.) a dokonce i krátkozrakost.
Může být příroda pro děti atraktivní?
Nová studie HEAD DOWNERS 2021 potvrdila, že dnešní generace dětí má mnohem méně kontaktu s přírodou než předešlé generace. Tento názor sdílí skoro 90 % českých respondentů. Mnozí z nich si pamatují kouzlo svého dětství bez přístupu k moderním technologiím. Celkem 76 % respondentů uvedlo, že dnes existuje řada jiných aktivit, které jsou pro děti a dospívající atraktivnější než trávení volného času venku. Je tedy těžké, a pro děti mnohem méně zábavné, jít jen tak do přírody, když doma na ně čeká nespočet skvělých her, které je vytrhnou z reality.
Moderní technologie jsou zábavnější
Rodiče připouštějí, že problémem dnešní generace dětí je závislost na technologiích, to potvrdilo 89 % z českých respondentů. Jenže jen málo z nich si uvědomuje, že přítrž tomu mohou učinit pouze oni a že jsou navíc možná těmi, kteří děti do této situace uvedli. Často je vidět, jak se rodiče snaží utišit batole mobilním telefonem, místo toho, aby ho pevně přivinuli, nebo mu zazpívali či přečetli kus knížky s obrázky. Že získávají čas pro sebe tím, že předškolní dítě umlčí na dvě hodiny svým telefonem místo toho, aby se mu věnovali na společné procházce nebo projížďce na kole. Děti zkrátka dělají to, co vidí, a to, co je rodiče naučí nebo co jim rodiče tolerují.
Je potřeba to mít pod kontrolou
Více než polovina respondentů (61 %) jednoznačně souhlasí, že čas, který děti a dospívající tráví před obrazovkami svých mobilních zařízení, byl měl být kontrolován. Nicméně snaha odpoutat dospívající od moderních technologií může vyvolat námitku, zda o opravdové přiblížení se k přírodě stojíme i my rodiče. Být vzorem je pro výchovu dětí naprosto klíčové. Je důležité jít dětem příkladem a ukázat jim, co vše můžeme díky napojení se na přírodu získat a proč je to důležité na každodenní bázi. Takže pokud si každý den sedáte do křesla na hodinu a více a nevidíte nic než svůj mobilní telefon, musíte čekat, že to dříve nebo později začne vaše dítě opakovat. Dále by vás mohlo zajímat: Kňourání není jen vynucování si pozornosti. Ve skutečnosti se jedná o mnohem hlubší problém dítěte.
Zdroj: velcdn.azureedge.net, TZ Velux.