|  ZPRÁVY
ne 7. července, svátek má Bohuslava, zítra Nora
Zahraniční
Mayová chce, aby byl i v obchodu vzájemný vztah založen na něčem více, než je prostá transakce 

Britská premiérka chce hlubší a širší dohodu s EU

04. března 2018 04:40 / Česká televize
 0   0
Britská premiérka Theresa Mayová chce mít budoucí dohodu mezi Londýnem a Evropskou unií o vzájemných vztazích „širší a hlubší“ než jakoukoliv jinou smlouvu o volném obchodu, jaké nyní ve světě existují.

„Věřím, že je to dosažitelné. Je to v zájmu EU i v zájmu našem a my máme jedinečný výchozí bod, neboť na začátku už máme stejné zákony a pravidla,“ chystá se říct britská premiérka ve vystoupení. Podobně se vyjadřovala už loni ve svém projevu ve Florencii. 

Ostatních 27 zemí EU i unijní vyjednavač pro brexit Michel Barnier v minulých týdnech opakovaně žádali, aby britská strana přesněji specifikovala, jak si budoucí vztahy po brexitu a po případném následném přechodném období představuje. Sedmadvacítka chce svůj vlastní pohled na stejnou otázku schválit na summitu na konci měsíce, ať už z Londýna jeho pohled uslyší, nebo ne. 

Mayová chce, aby stejně jako v bezpečnostní oblasti byl i v obchodu vzájemný vztah založen na něčem více, než je prostá transakce. Británie a EU by podle ní měly vzájemně podporovat své zájmy. Spojené království se mimo Unii chce profilovat jako zastánce volného obchodu založeného na vysokých standardech.

Budoucí dohoda s EU však podle Mayové bude muset například respektovat, že Britové v referendu o vystoupení z EU v roce 2016 hlasovali pro převzetí kontroly nad vlastními hranicemi, zákony a financemi. Zároveň se však nehlasovalo o tom, že by země chtěla odtažité vztahy se svými partnery, hodlá zdůraznit premiérka.

Nová dohoda bude podle ní muset být trvalá a sepsaná tak, aby se nemuselo po krátké době vyjednávat znovu. Bude muset chránit pracovní místa a bezpečí lidí v Británii, ale zároveň odpovídat tomu, jaká Británie je – moderní, otevřená, hledící dál, tolerantní a evropská demokracie.

Ilona Cílková | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu