|  ZPRÁVY
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Domácí
Jít si vyzvednout zásilku na poštu se rovná téměř hororu 

Fungují neuvěřitelně špatně, ale zdražování by jim šlo

04. února 2018 04:09 / Česká televize
 2   1
Česká pošta od čtvrtka zvyšuje ceny za doručování listovních zásilek. Za poslání obyčejného dopisu bude účtovat 19 korun místo dosavadních 16. Doporučený dopis zdraží z 38 na 44 korun.

V posledních letech to je už několikáté zdražení, třeba v roce 2016 zdražila pošta známku na dopis z 13 na 16 korun. Letošní růst cen pošta vysvětlila vyššími náklady na provoz. Pošta má více než tři tisíce kamenných poboček. Její síť patří k nejhustším v Evropě a podnik zaměstnává 31 tisíc lidí. 

„Pokud chceme, aby naši zaměstnanci kvalitně odváděli práci, musíme je adekvátně odměnit. Pokud chceme rekonstruovat pobočky, aby se na nich naši klienti cítili lépe, opět jsou potřeba další zdroje pro investice,“ říká mluvčí pošty Matyáš Vitík.

Pošta zdražuje doručování dopisů - tedy oblast, ve které konkurence téměř není. Zato posílání balíků zůstává stejné. Hlavní analytik týdeníku Ekonom David Klimeš připomíná, že právě listovní zásilky nejsou pro poštu výnosné.

„Pošta tratí právě na listovních, potřebuje tyto ztráty kompenzovat i jinak než neustálým natahováním ruky ke státu a požadovat stamiliony korun dotací. Jiné je to s balíky, tam pošta nemá monopol. Mnoho poskytovatelů vyrostlo právě kvůli nekvalitním nebo nekomfortním službám České pošty, proto mě nepřekvapuje, že základní balíky nezdražují, aby pošta zůstala konkurenceschopná.“ 

Právě doručování balíků je oblastí, ve které měla pošta před Vánocemi hodně problémů. Z potíží České pošty mohou těžit, a také už těží, soukromí doručovatelé.

Mnozí obchodníci také stále víc používají vlastní výdejní místa, kam si zákazník pro zboží přijde. Podle experta konzultační společnosti Acomware Ondřeje Klegy je právě přeprava zásilek k zákazníkům pro e-shopy složitý úkol.

„Očekávám, že právě velkým tématem pro e-shopy i přepravní služby, potažmo Českou poštu, bude poslední míle, což je úsek zboží, který směřuje přímo k zákazníkovi. Stále mnoho e-shopů nemá tuto část pod kontrolou a jsou odevzdáni na pospas přepravci,“ uvádí Klega.

I proto stále víc internetových prodejců buduje vlastní dopravu nebo vymýšlí jiná řešení, jak dostat zboží k zákazníkovi.

Ilona Cílková | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu