|  ZPRÁVY
so 23. listopadu, svátek má Klement, zítra Emílie
Domácí
Kdy se vrátí uzemněné boeingy? Příští měsíc, nebo až příští rok? 

Odhady, kdy se Boeing 737 MAX vrátí do vzduchu, se dramaticky liší. Češi musí počítat s komplikacemi

30. května 2019 04:06 / Shutterstock
 0   0
Už příští měsíc, nebo až příští rok? Odhady, kdy se Boeing 737 MAX vrátí do vzduchu, se dramaticky liší. Na komplikace při své cestě na dovolenou musí počítat desetitisíce Čechů, tuzemské cestovní kanceláře i letecké společnosti.

Uzemněné boeingy se možná vrátí do vzduchu dříve, než mnozí očekávají. Dost možná už letos v červenci. Jeden z největších zákazníků Boeingu, indická nízkonákladová aerolinka SpiceJet, ve svých plánech na nejbližší dobu počítá na základě komunikace s Boeingem s ukončením uzemnění koncem příštího měsíce. S tím, že problémová letadla typu Boeing 737 MAX by realisticky vzlétla v červenci.

To je mnohem optimističtější výhled, než jaký sdílí většina ostatních. Připomeňme, že například indonéský úřad pro letectví minulý týden uvedl, že problémové stroje se do vzduchu vrátí možná až příští rok.

Uzemněné boeingy se možná vrátí do vzduchu dříve, než mnozí očekávají. Pohled indické letecké společnosti se zdá být dosti optimistický i tváří v tvář aktuálnímu postoji leteckého regulátora pro země Evropské unie.

Úřad pro bezpečnost letectví EU v dopise, který předevčírem zaslal členům dopravního výboru Evropského parlamentu, uvádí, že bude po Boeingu žádat jasný důkaz bezpečnosti letounů, jinak jim návrat do vzduchu nepovolí. Boeing bude muset například prokázat, že pravděpodobnost katastrofického selhání je nižší, než jedno takové selhání během miliardy nalétaných hodin. To je podle úřadu běžný standard v odvětví.

Pokud tedy opravdu již koncem června dostanou od amerického úřadu pro letectví problémové stroje povolení vzlétnout, minimálně některé další příslušné úřady, včetně právě úřadu EU, je podrobí svým vlastním testům. Těžko přitom nyní odhadovat, jakou dobu si tyto dodatečné testy vyžádají. Na zmíněného leteckého regulátora pro EU navíc tlačí největší evropská asociace pilotů, aby stroje opravdu důkladně prověřil i poté, co jím americký regulátor případně povolí vzlétnout. To vše signalizuje, že vzlétnutí „Maxů“ už během července je minimálně pro území Evropské unie nepravděpodobné.

Letecké úřady si zřejmě nyní nedovolí nad požadavky pilotů jen tak „mávnout rukou“ i proto, že, jak vyšlo dnes najevo, jeden z pilotů Etiopských aerolinií už loni v prosinci své nadřízené varoval, že je třeba se strojem „Max“ více natrénovaných hodin, aby se neopakovala fatální říjnová nehoda téhož letounu společnosti Lion Air. Dva z kolegů tohoto prozíravého pilota pak zahynuli při březnovém leteckém neštěstí letounu 737 MAX právě v barvách Etiopských aerolinií. Tato nehoda, při níž zahynulo celkem 157 lidí, pak vedla k celosvětovému uzemnění problémových boeingů.

Ilona Cílková | Magazín PLUS+
Zavřít reklamu